Min fiktiva värld

Enligt O har skapat en klurig utmaning om fiktiva karaktärer. Jag fick fundera en stund men här är mina förslag.

1. Vilken karaktär skulle du kunna bli vän med?

En vän som är både klok och rolig och som dessutom ser till att vi blir bjudna på drinkar på New Yorks coolaste barer låter som en trevlig vän! Jag tänker på sköna Katey från Artighetsreglerna som jag gärna hade fnissat tillsammans med fram på småtimmarna.

2. Vilken fiktiv person skulle du aldrig vilja möta i verligheten?

Efter att precis ha läst ut Mörk jord måste jag ju säga att den kyligt artige, men slemmigt obehaglige seriemördaren Arnold Avery är någon jag gärna hade undvikit att träffa. Den där kontrollerade galenskapen är verkligen skrämmande.

3.  Det är lördag och du har inga planer för kvällen. Vilken karaktär ringer du och vad gör ni?

En halvfet indier som fortfarande bor hemma hos mamma. Låter kanske underligt, men Yogi är en man jag gärna hade tillbringat en lördagkväll med. Han är personen som föser in mig i taxin för att vi ska få Indiens bästa manikyr och som sedan tar mig shoppandes på någon obskyr marknad på Delhis bakgator. Efter det drar han fram en bunt kitchiga visitkort som får oss in på en galen fest hos hysteriskt rika människor.

4. Du behöver ett nytt jobb, vilken karaktär skulle du vilja arbeta med?

Att få inreda min egen lilla hattaffär där jag går runt tillsammans med Ellie Matthews i En liten hattaffär på hörnet och designar roliga, läckra, häftiga hattar åt Dublins modemedvetna damer. Det hade jag gärna gjort!

5. Du ska starta en bokcirkel. Vilka fyra karaktärer bjuder du in och vilken bok diskuterar ni?
På min engelskakurs ska jag analysera George Orwells Animal farm till nästa vecka. En bok jag faktiskt inte läst ännu och kan behöva lite hjälp av ett gott gäng karaktärer. Eftersom mina föreläsare behöver en knäpp på näsan av någon som varit med om det mesta bjuder jag in Änkegrevinnan Violet Crawley från Downton Abbey.  Någon med smarta idéer blir naturligtvis min favorit Sherlock Holmes.  En person som gör precis vad som faller honom in och som antagligen kan få till helt oväntade tolkningar blir pappanFriday night dinnerSlutligen vill jag ha med en kvinna som kan bidra med ett annorlunda perspektiv och väljer därför svarta och coola Lisbeth Salander i Stieg Larssons trilogi. Den här bokdiskussionen kan bli hur galen och rolig som helst!

6. Det är mitt i natten och du har tappat nyckeln och kan inte komma in. Vilken karaktär kontaktar du för att få hjälp?
Jag behöver en pålitlig person med muskler och erfarenhet som inte är rädd för att hjälpa en dam i nöd. Det blir givetvis Edinburgh detektiven Jackson Brodie. Han får mer än gärna komma in på en liten drink efteråt också.

7. Gör en resa tillsammans med en fiktiv person. Vart skulle du resa och med vem?

Det där med tidsresor har alltid fascinerat mig. Dessutom är jag en person som ofta tänker på vad jag kunde ha gjort annorlunda eller vad som kommer att hända framöver. Jag tror att jag hade tagit mig en tidsresa tillsammans med den något förvirrade äkta mannen HenryTidsresenärens hustru.

8. Om du fick gifta dig med en fiktiv person, vem skulle det då vara?
Försöker tänka på fiktiva personer jag varit förälskad i och hela tiden poppar Birk i Ronja Rövardotter upp. Som 10-åring var jag lite smått besatt av den där snälla killen som jag boken igenom trodde hette Brik. Blev lite besviken är filmen kom…
Förhoppningsvis är han numera en mäktig rövarkung och jag kan bosätta mig tillsammans med honom och hans gäng i någon trevlig borg i Dalsland.

9. Du har problem som du skulle vilja diskutera. Vilken karaktär pratar du med?
Astrid Lindgrens böcker kryllar ju av sådana där mysiga tanter man bara vill krypa upp i knät på och berätta allt för. En något häftigare variant skulle nog vara professor McGonagall som dessutom kan trolla bort allt ont.

10. Hoppa in i en bok, film eller tv-serie. Vilken väljer du och vem blir din karaktär?

Ytligt kanske. Men visst vill jag drömma mig bort från vinterkräksjukor, dagishämtningar och falukorvsmiddagar. Jag hade gärna hoppat över till New York och ägnat dagarna åt att äta flott lunch med väninnorna, köpa svindyra skor och skriva lite krönikor i min lyxlägenhet. Eftersom Carrie dessutom alltid har världens snyggaste kläder vill jag ju vara henne!
red-umbrella_l

 
Detta inlägg publicerades i Bilder. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Min fiktiva värld

  1. Skulle nog inte riktigt passa i just sex and the city, är inte lika cool som du. Hattaffär låter väl som en kul idé annars?! Önskar jag vore modig nog att ha hatt.

  2. Hanna Lans skriver:

    Jag har ju faktiskt redan levt mitt lilla Carrie-liv over there, men resten låter kul att uppleva! Förutom den där slemmige seriemördaren, honom undviker jag gärna. Ääälskar outfiten du valt ur satc!

  3. Vi får se till att lägga bokcirklarna på olika dagar, så Violet Crawley kan gå på båda!

  4. Anneli skriver:

    Vilka roliga frågor och svar! Spännande läsning.

  5. Books ABC skriver:

    Katey Kontent regerar! 🙂

Lämna en kommentar