Är det kvinnornas fel att pojkar inte läser eller skriver?

Pojkars läs- och skrivvanor

I senaste numret av lärartidningen Skolvärlden kan man läsa att allt fler undersökningar visar att pojkar läser allt mindre och att de presterar sämre i skrivuppgifter och på t ex nationella proven i svenska. Språkläraren Helena von Schantz menar attt skolan har blivit ”förkvinnligad” och att undervisningen idag bidrar till att pojkar blir ointresserade av att läsa och skriva. Von Schantz menar att ”Kvinnliga lärare tenderar att undervisa på ett sätt som tilltalar flickor mer”.

Den här artikeln fick mig att bli både provocerad och oroad. Provocerad eftersom det återigen är kvinnorna som skuldbeläggs och att eftersom något tydligen blivit ”förkvinnligat” måste det också vara dåligt. Oroad eftersom det ju verkar vara så att pojkar läser mindre och presterar sämre skriftligt.

Desperat börjar jag tänka tillbaka på min egen svenskundervisning under året. Vilka böcker har jag egentligen prackat på mina stackars sexor? Med vilka skrivuppgifter har jag försökt kvinnligfiera pojkarna i klassen?
Nu ser min situation kanske något annorlunda ut. I min sexa finns det 14 pojkar och 4 flickor. Pojkarna tar med andra ord ganska stor plats – så lite kvinnlighet där kanske inte skadar mycket??
Vi har läst en gemensam bok under året. Sara Kadefors Nyckelbarnen, som faktiskt var väldigt uppskattad av både pojkar och flickor. Visst var huvudpersonen en tjej (författaren likaså), men där fanns nog lika många viktiga pojkar/män.
Skrivuppgifterna då? Von Schantz föreslår ”…uppsatsrubriker som Käre Marsian eller Min bror är en varulv, eller skrivuppgifter som går ut på att göra ett eget South Park avsnitt eller en spelsynopsis.” Vad man än väljer menar hon att pojkar inte är lika intresserade att skriva om känslor och omvälvande händelser, utan tycker bättre om humor och fantasy.

Försöker minnas vad vi sysslat med i klassen. Vi har haft deckartema. Är det tillräckligt killigt tro? Vittne till terrorattentatet i New York 9/11. Det var väl i alla fall superkilligt!? (om än osmakligt för vissa vuxna…). En kos dagbok. Skulle ju ha varit bättre med en tjurs dagbok då… Men de fick faktiskt välja djur själva!
Kanske blir det annorlunda för mig eftersom jag har så många killar, men nog fasen är de lika duktiga på att skriva som sina tjejkompisar. Däremot kanske de skriver annorlunda. Humoristikt…Oooh ja! Fantasy…definitivt! Läsningen. Tja, jag vet inte. Vissa pojkar läser definitivt alldeles för lite. Men om det skulle bero på min undervisning är jag lite tveksam till – jag tippar i så fall på att World of Warcraft har ett finger med i spelet…

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Är det kvinnornas fel att pojkar inte läser eller skriver?

  1. 11ek skriver:

    Kära Malin!
    Jag håller med dig om att man verkligen blir oroad av Helena von Schantz kommentar om kvinnliga lärare och deras undervisningsmetoder. Jag funderade vidare på detta lite:
    1. Vi borde alltså få in mer män i svenskläraryrket så att även pojkar kan bli intresserade av att skriva. Kruxet är väl bara det att få män vill arbeta för den skitlön vi har, så de stackars barnen får väl fortsätta att bli indoktrinerade av oss kvinnor och skriva texter om botox, grytlappar och hästskötsel.
    2. Jag läste någon studie någonstans om att män inte läser skönlitteratur i samma utsträckning som kvinnor. De läser mest facklitteratur. Sålunda ser barnen att det är mamman i huset som läser fiktiva berättelser medan pappan har fötterna på jorden och fördjupar sig i Andra världskriget och på sin höjd en biografi om Zlatan. Som företrädare för den kvinnliga delen av läraryrket är det då ännu svårare att motivera unga män att ge sig på den fiktiva banan. Därför kanske vi skulle uppmuntra dem att skriva texter om cykelns historia, talibanernas framväxt i Afghanistan eller kanske något biografiskt om Pelé?
    3. Tänk om vi skulle göra något så fult som att skuldbelägga mannen lite… Vad händer då? Tänk om det är så att män tenderar att undervisa pojkar för lite om skönlitteratur och fiktivt skrivande… Tänk om det är så att män kanske skulle kunna bli fler och bättre på detta så vi kvinnor inte behövde stå till svars för de stackars pojkarnas tillkortakommanden… Hm… Nej, nu är jag nog ute och reser… Går och kletar på lite mer rouge tror jag.
    Affektinkontinenta kramar från Helena

Kommentera

