Kan vi någonsin förstå hur barn tänker??

 

Barn i litteraturen

Kan vi någonsin förstå hur ett barn tänker?

Idag har vi haft ett allvarligt samtal med vår sexåring om att en del kroppsdelar faktiskt är privata. Vissa saker pratar man inte om med andra! Vi har verkligen försökt att vara så där modernt  avslappnade när det gäller kroppen och dess delar och besvarar diverse jobbiga frågor utan att blinka!
Men efter simträningen idag undrar man verkligen hur barn tänker.  
”Titta vilka stora bröst min pappa har!” sa han till en mamma i badhuset. Min man var fortfarande generad när han  kom hem. Det är kanske inte just den kroppsdel man vill att någon ska påpeka har blivit större…
Dagishämtningen förra veckan när jag drog på lillebror jackan och flera andra barn och föräldrar kämpar med mössor och skor, utbrister sexåringen:
”Min mammas snippa är hårig”. Jäkla unge! Vad säger man? Man himlar lite med ögonen och rycker på axlarna inför närvarande vuxna och väser åt honom att vara tyst.
När man har barn försöker man ofta förgäves parera och ligga steget före. För man har verkligen ingen aning om vad som kan ploppa ut ur munnen härnäst…Alla förstår ju att dagisfröknar måste vara den mest välinformerade arbetsgruppen i hela samhället. De vet exakt vad som pågår innanför alla stängda ytterdörrar, men då också kryddat med ett barns fantasi och självcentrerade historier. Suck!

Just att kunna sätta sig in i barns tankar och kunna skriva utifrån ett barns perspektiv är nog väldigt svårt. Karaktären måste ju bli intressant och måste ha någolunda utvecklade tankar, samtidigt som det är väldigt många saker ett barn inte förstår och därför inte kan resonera kring.
Det finns givetvis många underbara karaktärer i barnböckerna värld, men ibland kan även böcker riktade till vuxna ha barnkaraktärer. Går det då att skriva trovärdigt? Kan vi vuxna tolka barnens nyfikna, naiva, tokiga och fantasifulla tankevärld?

En författare som lyckats så fantastiskt bra med att förmedla ett barns tankar är Jonathan Safran Foer i Extremt högt och otroligt nära, en av mina absoluta favoritböcker. Den nio år gamla och ganska brådmogna Oskar, blir så levande och trovärdig genom alla underbara, roliga, fyndiga och detaljrika tankar. Här är ett exempel (av så många bra):
”När jag låg i sängen den kvällen tänkte jag ut en speciell avloppsledning som skulle ligga under varenda kudde i hela New York och vara föbunden med vattenreservoaren. Varje gång som människor grät sig till sömns skulle deras tåtar samlas upp på samma ställe, och på morgonen skulle meteorologen kunna rapportera om vattennivån i Tårarnas Reservoar hade gått upp eller ner, och då skulle man veta om New York hade blytunga skor. Och om något RIKTIGT hemskt hände – som en atombombsexplosion eller åtminstone ett anfall med biologiska vapen – så skulle en extremt hög siren tjuta och tala om att de måste skynda sig till Central Park och lägga upp sandsäckar runt reservoaren.”  (Åh, den här boken är helt underbar!!)

Vet du fler bra exempel?

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kan vi någonsin förstå hur barn tänker??

  1. enligt O skriver:

    Nu tillhör jag de få (?) som tycker att det är en rätt tråkig bok, däremot älskade jag Room, som vissa andra inte gillar för att de tycker att barnberättaren inte är trovärdig. När det gäller barn och frispråkighet så har jag tydligen skägg på snippan enligt min yngste.

  2. helenaespanol skriver:

    Precis så är det med små barn! Man är ALDRIG säker! Mötte en kollega på stan och sa till mina barn: – Titta där kommer min kollega. Dottern svarade: – Menar du tjockisen mamma? Han som är tjock? Den tjocka gubben där borta? Tjockisen? Vid det laget var vi redan jämsides med den arme mannen och jag trodde jag dog.
    Kram och tack för en fantastiskt trevlig och användbar blogg!
    Helena

Kommentera

