Böcker i böckernas värld

Det var ju det där med miljöer och miljöbeskrivningar och min förkärlek för bibliotek och bokaffärer i litteratur. Den här miljöbeskrivningen kommer från Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon, en bok som innehåller många stämningsfulla miljöer och personbeskrivningar.

Huvudpersonen besöker här De bortglömda böckernas gravkammare (underbart!) för fösta gången:

”Under nästan en halvtimme gick jag omkring i labyrintens vindlingar och andades in doften av gammalt papper, damm och magi. Jag lät handen glida fram över raderna av bokryggar och försökte göra mitt val. Bland de av tiden bleknade titlarna kunde jag här och där urskilja ord på språk jag kände igen, och många, många andra som jag inte kände igen. Jag gick i en spiral genom gångar och längs gallerier med hundratals, tusentals böcker, som verkade veta mer om mig än jag om dem. Efter en stund slog det mig att innanför varje bokomslag öppnade sig en oändlig värld, och att utanför de där väggarna lät människor livets kvällar rinna bort på fotboll och radioföljetonger, fullt nödja med att inte se längre än näsan räcker.”

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

