Få lite ordning på skrividéerna

The Anatomy of Story: 22 Steps to Becoming a Master Storyteller (häftad)Är du också en sån person som ligger och funderar på en ny bokidé när du inte kan sova? Som sitter på bussen och fantiserar ihop en historia om gubben på sätet framför eller som i smyg gissar vad kärleksparet i restaurangen pratar så intimt om.
Jag har alltid haft något skrivprojekt på gång. Historien om den ökända alkoholisten som blir mördad mitt på Kungstorget i Uddevalla och som leder till att hemligheter avslöjas… Eller mor och dotter som är på väg till den avskydda mormoderns begravning och som leder till att hemligheter avslöjas…Eller den ensamma flickan som lär känna den ännu ensammare damen i grannhuset och som börjar berätta historier för varandra vilket leder till att hemligheter avslöjas…
Ja, många hemligheter har det blivit!

Så många skrivprojekt jag börjat på men inget som blivit något. Så många skrivböcker som kasserats och så många dokument som ligger bortglömda någonstans på datorn. Jag börjar skriva..då kommer jag plötsligt på en ny, bättre idé eller så tröttnar jag helt enkelt. Det blir inget! Känns det igen??

I höstas gick jag en skrivarkurs på engelska där vi helat terminen arbetade med boken The anatomy of story av John Truby. En bok jag verkligen vill rekommendera om man är den där personen som aldrig fullbordar något skrivprojekt eller som inte riktigt får ordning på sina skrivideer. Instruktionsböcker i konsten att skriva i all ära, men det är inget jag brukar läsa. Men den här boken har ”22 steps to becoming a master storyteller”, och hjälper en att strukturera upp miljöer, karaktärer och scener på ett bra sätt. Visst behöver man inte vara så ambitiös att man följer alla stegen, men kanske kan några ideer hjälpa till? Eftersom boken främst riktar sig till de som vill skriva filmmanus, finns det tydliga och lyckade exempel ur scener från diverse filmer. Men boken fungerar lika bra för den som skriver noveller eller romaner.

Från att bara ha haft en liten idé, har jag nu synopsis och bokens upplägg klar. Alla karaktärer är skapade, deras mål och motståndare. Vilka världar de befinner sig i och vad som kommer hända dem på vägen mot målet. Varje scen är uttänkt och satt i rätt ordning (tror jag). Det känns som att en viktigt del av arbetet är klart! Ett roligt arbete!
Nu håller jag på med det som är aningens svårare…själva skrivandet.

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Få lite ordning på skrividéerna

  1. enligt O skriver:

    En novellsamling om hemligheter kanske?

  2. Minella skriver:

    Halloj Malin!
    Låter fantastiskt! Själv har jag skrivit ett par böcker (gått författarskola) men först nu har jag börjat funderat på att förverkliga drömmen om att publicera dem. Har kollat lite på ”print on demand”, för att få ett ex först och se om det är något att spinna vidare på. OBS! Jag lägger in önskan om att få ett signerat ex av dig när du är publicerad!🙂

    //Minella

    • MalinC skriver:

      Ett par böcker! Klart att du ska försöka få dem publicerade! Jag har kollat lite på det där med ”Print on demand” men förstår inte riktigt hur man sedan ska nå ut.

  3. Minella skriver:

    Om du har ett bra manuskript så kan de hjälpa dig vidare med själva distributionen. Om du googlar på ”print on demand” eller ”publicera egen bok” så finns det sjöar av info och även rekommendationer. Priserna varierar enormt men som sagt, du kan även finna stöd för produktion och post-produktion – om innehållet är bra. Min far har haft ett förlag och jobbat inom förlagsbranschen och han fick även en form av kulturstöd när han publicerade en av hans böcker. Detta täckte delvis kostnaderna till distributionen. Sen vet jag att många (seriösa) förlag kan sponsra för distribution genom att ta mellan 20-60% av försäljningsintäkterna. //Minella

  4. Minella skriver:

    PS. Det finns även sidor var du kan publicera och distribuera boken online (både för ett självkostnadspris och gratis) Googla på ”distribuera egen bok” eller ex. ”sälj egen bok online”. //Minella

  5. Sofie skriver:

    Hej på er!
    Hittade denna tävlingen och den kanske skulle kunna vara ngt för er som har färdiga texter/böcker.
    http://bokdebutant.se/index.php?option=com_content&view=article&id=916&Itemid=269
    Lycka till!!
    Sofie

Kommentera

