Vem använder egentligen sköljmedlet?

20120419-171433.jpgHär

Här är mina elever på gång med en övning som är en bra introduktion till både arbete med muntlig presentation och personbeskrivningar. I grupper får det en pryl (t ex nitbälte, läppstift, trädgårdsvantar, porslinshund mm, mm) och sedan får de tillsammans komma på vem som kan vara ägaren till prylen de fått. De skriver namnet på sin påhittade person i mitten och gör en tankekarta med saker som personlighet, familj, utseende, arbete, barndom, intressen mm.

När deras karaktär är färdig får de presentera för klassen. Klassen får då ställa riktade frågor till en och en i gruppen. T ex ”Vad åt han till frukost?” eller ”Vad lyssnar hon på för musik?”. Även om gruppen inte diskuterat den frågan, måste eleven som fått frågan hitta på ett svar.

Det här brukar alla gilla! (sen får man ju räkna med att karaktärerna blir väldigt humorisktiska – tycker eleverna i alla fall…)

Annonser
Det här inlägget postades i Skrivövningar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vem använder egentligen sköljmedlet?

  1. bokfröken skriver:

    Nåt liknande gjorde jag för några år sen och det var verkligen kul. Har glömt bort den. Tack för tipset, den ska jag komma ihåg och använda.

  2. Ping: En kul lektionsidé, angelägen, viktig och vardagsnära | Anne-Marie Körling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s