En bilderbok för ressugna vuxna

Orden är ju det centrala i skrivande och litteratur. Orden skapar bilder, känslor och driver texten framåt.
Men ibland är orden överflödiga.

Min man lovade mig en resa till Paris efter första bonusen. En stad jag aldrig besökt, men alltid längtat och drömt om. Tyvärr dök andra saker upp och vi lyckades aldrig komma iväg på vår Parisresa. Men som plåster på såren fick jag igår den här fantastiskt fantasieggande boken Taschens Paris. Fylld av vackra bilder som guidar läsaren mellan små butiker och gallerier, överddådiga hotell eller lockande restauranger, alla värda ett besök då jag någon gång faktiskt kommer till Paris.

Jag bläddrar fram och tillbaka. Mmm, jag vill bo på det färgglada Hotel du Petit Moulin och sitta med ett glas vin och spana in folket på resaurang Chartier, som ser ut att vara hämtad ur en Toulouse-Lautrec tavla. Helt klart, måste jag spara, spara, spara för att ha råd att ens kliva in i de fantastiska klädesbutikerna och bokaffärerna.

Knappt ett ord har jag läst ännu. Och även om boken varit på Franska – som jag tyvärr inte förstår ett ord av – hade jag njutit lika mycket av den. För här är det bilderna som driver boken framåt, som skapar känslor. Här är orden överflödiga.

Bläddra och njut!

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

