När lägger man ner en tråkig bok?

Jag vet att jag inte har en bokblogg… men eftersom jag inte kan låta bli att prata böcker funderar jag ändå på  Annikas fråga i veckans bokbloggsjerka. Hon undrar hur många sidor man läser i en bok innan man bestämmer sig för att den inte är tillräckligt bra för att läsa vidare i.
Förr hade jag någon konstig idé om att jag aldrig kunde lägga ner en bok. Det spelade ingen roll hur trist och ointressant jag tyckte den var, jag kunde bara inte med att sluta läsa. Jag kämpade till sista sidan och trodde kanske att jag hade gjort något duktigt och bra då? Inte vet jag, men till slut insåg jag att det kunde ta väldigt lång tid att läsa ut en bok eftersom jag aldrig hade lust att läsa i den. När någon sån där tråkbok låg bredvid sängen tappade jag läslusten och läste allt mindre… En kompis sa till mig någon gång att hon inte kunde förstå hur jag kunde slösa tid på att läsa dåliga böcker när det fanns så många fantastiska! Och naturligtvis hade hon ju rätt!

Nuförtiden kan jag lägga ner en ointressant bok efter ungefär 50, 60 sidor om jag inte gillar den. Men det är fortfarande svårt att sätta tillbaka den i bokhyllan oläst. Så därför ligger den ofta kvar på nattduksbordet och väntar på bättre tider. Jag kan nödläsa den när jag inte har något annat för tillfället. Just nu är det Kråkflickan av Eriksson, Axlander-Sundqvist som jag inte riktigt orkar läsa ut. Trots all världens hemskheter, tråkar den ändå ut mig och läses endast i nödfall.

 

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till När lägger man ner en tråkig bok?

  1. Jessica skriver:

    ”Ligger ofta kvar på nattduksbordet…” instämmer. Precis som att de får mogna lite och förhoppningsvis upplevas bättre senare

  2. Doktor Glas skriver:

    Jag har också en sådan ”jag-ska-minsann-läsa-ut-boken-om-det-så-tar-flera-år”-hög. Tyvärr kan den där högen suga ut allt det roliga ur läsandet, så tipset är att gömma högen i garderoben och ”under tiden” läsa lite roligare böcker. Så länge man inte tar bort bokmärket har man inte gett upp, är mitt motto.🙂

Kommentera

