Originella associationer

”När jag blir stor ska jag bli en magisk tomte som aldrig kan dö. Du kan också få ett trollspö mamma. Då kan vi trolla oss osynliga. Jag ska ha en osynlig haj också, så att jag kan simma med honom i havet. Fast då måste jag ha galonbyxor och gummistövlar på mig”

Herregud, var kommer allt i från? En sak är i alla fall säker. Min son har ett betydligt mer kreativt sinne än vad jag har. Jag kämpar hela tiden när jag skriver för att hamna utanför de där välkända ramarna. Försöker undvika trötta uttryck och klyschiga idéeer, men lyckas väl sisådär.

Att vara nytänkande och originell är svårt! Originell är ju helt enkelt att komma upp med en idé som få har tänkt tidigare. Att upptäcka kopplingar mellan saker som ingen annan upptäcker, att se på omgivningen genom glasögon som ingen annan ser genom.

Vet inte riktigt var den här skrivövningen kommer ifrån, men tanken är att den ska få skribenten att tänka utanför de vanliga banorna – att se nya kopplingar mellan ord. Och kanske…lyckas skriva mer originellt!
Möjligtvis en något svår övning för de yngre eleverna. Men samtidigt verkar de ju ha ett mer öppet sinne än oss vuxna, så det kanske är precis tvärtom!

Skrivövning:
Skriv ner några konkreta substantiv:
t ex: överkast, flod, strumpor, skrivbordslåda, lyktstolpe
Skriv sedan några abstrakta substantiv:
t ex: dröm, vana, livet, rikedom
Försök skapa en associaion kring ett abstrakt substantiv genom att använda ett konkret. Kanske i stil med:
Vanor är som strumpor. Man har ofta några favoriter. Några som är extra sköna och som ofta används. Men byter man aldrig börjar det snart lukta illa…
Rikedom är som en lyktstolpe. Den lyser upp vägen och gör det lite enklare att komma fram, men samtidigt är det svårare att se månens vackra sken…

De blir ganska läckra! Sätt upp elevernas associationer och pryd klassrummet!

Det här inlägget postades i Skrivövningar, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

