Härligt att läsa högt!

Barnprogrammmet "Boktipset"

Har tidigare skrivit om det där med högläsning och hur mysigt, roligt och viktigt det är för barn och ungdomar att bara kunna få lyssna till böcker ibland, istället för att själva alltid ta sig igenom dem.
Och visst är det mysigt att läsa högt också. Krypa upp i sängen tillsammans med två gosiga pojkar eller sätta sig tillrätta i lärarstolen med eleverna halvliggandes över bänkarna. OM man läser rätt bok förstås!

För vissa böcker passar ju verkligen inte att läsa högt. Man faller på varenda mening och orden liksom krockar i munnen. Herre gud, hur läser jag egentligen!? Så tänkte jag förr. Herre gud, vad bökigt skriven den är! Tänker jag nu, när jag jag stakar mig och läser fel.

Att läsa boken högt blir ett bra mått på hur välskriven boken är. Man märker det direkt!Det är så härligt att läsa högt när texten är följsam och orden faller naturligt.

Anledningen till att jag kom att tänka på högläsning just idag var att vi i sexan har börjat läsa Häxprovet av Maj Bylock. Boken har stått i min lärarhylla i flera år, men har tyvärr aldrig blivit läst tidigare. Det här är ett exempel på en bok som man njuter av att läsa högt.
Språket är vackert, nästan poetiskt och ibland lite krävande för tolv-, trettonåringar, men den där suggestiva stämningen i boken håller dem uppmärksamma. När man läser är det lätt att falla in i de olika rollerna. Pappan. Flickan. Kvinnan. Mysigt!
Andra favoritförfattare som vi gärna återkommer till  hemma är Roald Dahl (förstås!) och Pija Lindenbaum. Eftersom nu ungarna gärna vill läsa samma (SAMMA!!) bok hela tiden, gäller det att hitta någon som man njuter av att läsa själv…

Jag brukar läsa det jag själv skriver högt för mig själv också. Passar på  när ingen är hemma (ingen får lyssna…) och så låtsas jag att jag är i ett sådant där barnprogram som fanns på 70-,80-talet där det satt en manchesterklädd halvhippie och läste i en stor fåtölj (Boktipset någon som minns det??).
Funkar det inte att läsa högt – ja, då funkar det inte!

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Härligt att läsa högt!

  1. enligt O skriver:

    Gruffalon är min absoluta favorit och Pija Lindenbaum är fantastisk. Vem blöder? läser vi fortfarande ibland, trots att grabbarna kanske egentligen är för gamla.

  2. bokmal73 skriver:

    TV borde införa ”boktipset” för barn igen; vi vuxna får ju lite tips från SVT’s babel. Kommer så väl ihåg signaturmelodin; ninna ninna ninanna….eller nåt liknade

Kommentera

