Tänk om, tänk nytt – igen…

Hur kan man förbättra sitt skrivande?
Genom att skriva mycket förstås! Att tycka det är kul! Att få inspiration till intressanta idéer! Att komma i kontakt med massor av bra och välskriven litteratur! Att få respons på det man skriver!

Oavsett om man är författare (tror jag) eller om man är en ganska så ointresserad elev, är vägen till ett bättre skrivande ungefär desamma. Troligtvis något i stil med ovan nämnda…
Vi lärare har ju då som uppgift att se till att våra elever faktiskt blir bättre skribenter genom att skriva massor, ha kul (utmaning), inspirera (utmaning) och erbjuda massor av härliga böcker samt ge relevant och viktig feed-back på det som produceras.

Men på något sätt får jag inte riktigt ihop nationella proven och ett utvecklande skrivande.
Jag sitter just nu och skriver bedömningar inför utvecklingssamtalen och sista handen har lagts på att sammanfatta elevernas resultat på nationella proven i svenska. Det tråkiga är att i princip alla elever har underpresterat på uppsatsskrivningen, framför allt när det gäller att skriva en berättande text.
Och om man då tänker på vad det är som förbättrar och inspirerar skrivandet lyser det med sin frånvaro under nationella provet:
Är det kul? – Provsituationer är sällan kul.
Är det inspirerande? – Två ganska så ointressanta bilder (åk 6). Vilka författare skriver om sådant som inte intresserar dem?
Välskriven litteratur? – Kort förberedelse och i princip ingen inspirerande litteratur.
Så självklart blir resultatet sämre!

Men visst, resultatet är inte det viktigaste. Skolverket poängterar ”Ett nationellt prov kan alltså inte ses som ett examensprov eller ensamt utgöra någon form av behörighetstest.”
Det köper jag!
Men jag har ett litet förslag… Om det nu är så att det inte ska ses som ett examensprov kanske det inte måste ligga sista terminen i sexan eller nian?

Lita på oss kompetenta lärare och gör istället på följande sätt:
Ge oss några olika ”provuppgifter” i svenska ( och i andra ämnen!) varje år med tydliga bedömningsmallar. Dessa kan finnas tillgängliga på nätet med lösenord. Sedan kan vi göra dessa uppgifter när vi vill under året. Vi kan förbereda våra klasser inför uppgifterna genom att se relevanta filmer, läsa böcker, diskutera! Få dem sugna! Sedan kan vi, när vi har tid och möjlighet, genomföra dessa provuppgifter när som helst under året. Det tar udden av provhysterin.
Vi kan lägga upp olika elevexempel på nätet, vi lärare kan utbyta tankar och undringar och hjälpa varandra i bedömningen. Vi kan jämföra och diskutera resultat med olika skolor och olika delar av landet. Då kan både elever och lärare arbeta så som läroplanen förordar – formativt.

Nationella proven tar inte fram det bästa ur våra elever – låt oss göra något som gör det!

 

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tänk om, tänk nytt – igen…

  1. bokmal73 skriver:

    Vilket fantastiskt bra inlägg du skrivit! Jag är förvånad över att det inte varit mer diskussion i media kring de nationella proven, men det kanske kommer. Själv gruvar jag mig för när min dotter ska börja med nationella prov i 3:an, verkar så stressigt. Lycka till med dina bedömningar.

  2. Nilla skriver:

    Både nationella prov och betyg förstör väldigt mycket för många elever. Allt kommer plötsligt att handla om prestation istället för skaparglädje och intresse av att lära sig. När eleverna kommer till gymnasiet (där jag jobbar) är de till 99% fokuserade på resultaten, glädjen inför att lära förlorade de någonstans i grundskolan.
    Jag låter deppig, men det är för att jag känner mig ganska uppgiven. Utvecklingen går åt fel håll när betyg och nationella prov införs i allt lägre årskurser.

    • MalinC skriver:

      Ja, utvecklingen går åt fel håll. Mot den skola jag alltid varit emot – den prov, och resultatstyrda. Väldigt tråkigt, särskilt när man ser många elever som har stressyndrom redan på högstadiet…

Kommentera

