Kedjebrevsfrågesvarstankar

Ett kedjebrev om litteratur hamnade hos mig. Eftersom jag nog brutit alla kedjebrev jag någonsin fått (får man evig otur då??) blir nog detta inget undantag. Men…jag svara gärna på de roliga och kluriga frågorna som Enligt O har skickat till mig!

Enligt O:s frågor:
1. Vilken bok ger dig vårkänslor?
Mr Rosenblums´s list av Natasha Solomons eftersom den är så gullig, glad och rolig. Man blir lite lätt vårig i hjärtat.
2. Det är snart skolavslutning. Vad köper du för bokpresent till en nybakad student?
Min sådan där ”Wow, vilken underbar bok!!” upplevelse hade jag själv i 17-,18-års åldern efter att ha läst Andarnas Hus av Isabel Allende. Vet inte alls vad jag skulle tycka om den idag, men då tyckte jag att den hade allt! Så varför inte den?
3.Vilken författare tycker du får för tok för lite uppmärksamhet?
Den isländska författaren Jón Kalman Stefánsson som bl a skrivit Sommarljus och Himmel och helvete. Har ett underbart språk – enkelt med förödande vackert!
 4.Vilken bok inspirerar dig?
Marathonlöperskans Paula Radcliffes bok My story so far som jag nu börjart läsa inför Göteborgsvarvet. Men…jag lovar att gå av banan om jag behöver uppsöka en toalett och inte likt henne göra en No. 2 vid vägkanten. Men så slog hon ju massor av rekord också…
5.Vilken bokkaraktär skulle du vilja ha som vän?
Mrs Marple. Lite snällare än Sherlock Holmes, men ändå omringad av spännande händelser. Dessutom hade jag då strosat runt där på engelska landsbygden i någon tjusig klänning. Helt ok!
6. Vilken författare hade du helst velat träffa?
Stephen King. Eftersom han trots allt lagt grunden till den bokläsare jag är idag och jag alltid har beundrat hans blandning av vardagsmänsklighet och övernaturlig skräck.
Dessutom kunde han nog ge ett och annat skrivartips!
7.Vilken bok läser du helst högt?
Matilda av Roald Dahl.
ket bokformat föredrar du?
Pocket. Absolut! Billigt och lätt att ta med sig. Dessutom får man göra hundöron i dem.
9. Har du någon gång ljugit och sagt att du läst en bok trots att du inte har det?
10. Vilken bok erkänner du inte att du läst?
Jag läste tyska efter gymnasiet och då skulle vi läsa Heinrich Böll Billiard um halbzehn. Fattade absolut INGET på tyska. Försökte på svenska och fattade inget då heller. Så då läste jag recensioner istället. Läraren förstod nog det…Har nog fuskat på litteraturkursen i svenska också, minns inte. Läste aldrig ut boken om Patrik Sjöberg…
11. Vad läser du helst en långhelg som denna?
Rekommenderar den jag läser just nu. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. Suggestiv och krypande spänning på lediga dagar. Precis vad jag gillar!

Det här inlägget postades i Bilder. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kedjebrevsfrågesvarstankar

  1. enligt O skriver:

    Får man bara göra hundöron i pocketböcker? Hmmm. Du, vi kanske ska få några fler att läsa Kaninhjärta och prata om den på nästa bokträff?

    • MalinC skriver:

      Jag har alltid sagt att man aldrig får göra hundöron i böcker! Men nu finns de små i alla mina pocketböcker och sprider sig på nåt konstigt sätt vidare till andra böcker också. Glömmer av mig…
      Ja. Kaninträff.

Kommentera

