Eleverna skriver, fröken springer!

Idag gjorde vi en skrivövning i skolan som jag nästan hade glömt, men som mina elever påminde mig om. Eleverna gillar den och jag får dessutom lite motion när jag springer mellan bänkarna!

Så här gör vi:
Alla elever har ett randigt papper framför sig. De börjar med en gemensam mening eller i alla fall ett gemensamt tema. Idag hade vi titeln ”Visgossen kommer” eftersom vi arbetar med häxor och häxprocesser just nu. (ni får kolla upp vad visgossar är om ni inte vet… : ))

När jag säger ”Skriv!” börjar alla skriva fritt. När de vill får de byta papper med någon annan. Då räcker de upp handen och jag hämtar pappret och byter det med någon annan elev som också räcker upp handen. Hela tiden byter de alltså papper med varandra och jag springer fram och tillbaka mellan eleverna med uppräckta händer. Det blir en del springande!
När jag sedan säger till, måste alla avsluta berättelsen de har framför sig. De byter en sista gång innan de sätter sig i grupper och läser upp berättelsen de har fått i handen. I grupperna utser de sedan den roligaste/bästa historien att läsa upp inför resten av klassen.

Naturligtvis tycker de att berättelserna är hysteriskt roliga, medan jag som lärare kanske inte alltid håller med. Men…alla har skrivit och varit med och bidragit till dessa berättelser. Dessutom räcker det med att bara skriva en mening om man kör fast!

Ni har säkert kört liknande övningar förr, men ibland behöver man påminnas!

Det här inlägget postades i Skrivövningar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Eleverna skriver, fröken springer!

  1. bokmal73 skriver:

    Vilken kul skrivövning. Jag önskar att vi hade haft den när jag gick i skolan🙂

Kommentera

