Fantasi kontra verklighet

Det värsta jag visste när jag gick i skolan var de där urtrista skrivuppgifterna, Skriv om ditt sommarlov eller Mina intressen eller Vad jag gör om tio år. Trots att jag tillhörde en av dem som hade en fantastisk barndom, hade jag verkligen ingen lust att tråka ut andra med små händelser ur mitt alldagliga liv.

Nej, fy! Jag ville fantisera! Hitta på! Sätta lite färg (eller gärna svärta) på tillvaron!
På sommarlovet hade jag hittat en död kropp uppspolad på strandkanten och Om tio år räddade jag världen från undergång tillsammans med Tom Cruise.

Därför tror jag ju fortfarande att fantasi är min grej. Då menar jag inte fantasy, utan bara att totalt släppa fantasin fri. Hitta på!
Men ju mer jag skriver på mitt skrivbordslådeprojekt, inser jag att så kanske inte fallet. Det är kanske inte när jag hittar på som jag skriver som bäst (läs sådär), utan när jag utgår från något jag själv känner igen, minns eller kan.

Mitt lilla projekt är en spökhistoria (typ), det är ju det jag kan. Det jag gillar! Tanken var att en pojke skulle vara huvudpersonen. Jag hade planerat noga vilka problem han skulle stöta på och hur han skulle förändras. Men efterhand som jag skriver har flickan i historien tagit över allt mer. Det är liksom roligare att skriva om henne. Det flyter lättare. Jag vet precis vad hon ska säga, vad hon tänker och varför hon handlar på olika sätt.
Pojkens form är trögare att få fram. Jag skriver. Skriver om. Tar bort. Lägger till.
Det är väl inte så konstigt egentligen. Jag har ju varit den där lilla tjejen en gång i tiden. Henne kan jag!
 Trots att jag har två söner och undervisar en klass med 18 pojkar så hjälper det inte. Jag kan ändå inte förstå deras innersta helt. Visst försöker jag hitta på men fantasin räcker inte lika långt.

Så jag får kapitulera. Fantasin är underbar. Men lite vardag och alldagliga minnen från min egen flicktid gör kanske historien mer trovärdig?

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fantasi kontra verklighet

  1. sökaren skriver:

    Vygotskij menar att det är just allt det som du har erfarenhet av som är det material du använder när du fantiserar. Inget annat.

Kommentera

