Genusprat som upprörde

20-talet. Skillnaderna mellan könen syntes mindre då än idag…

”Det är ju viktigt att vi i skolan tar upp genusfrågan. Jag har varit på genuskurs och…” skrattar och slår ut med händerna ”och jag måste ju säga att jag tyckte att det var ganska fånigt först. Även om vi vet att flickor och pojkar ÄR olika, måste vi ju förstås behandla dem lika på skolan.”

Öppningsrepliken av vår ”genuspedagog” på skolans Arbetsplatsträff. 
Tema Genus. Det satte minsann fart på det annars ganska så trötta lärargänget!

Tre av cirka tjugo lärare tyckte att miljö var en viktigare faktor än arv när det gäller olikheterna mellan könen (vi hade faktiskt handuppräckning). Tre! Är det bara jag som tycker att detta är extremt förvånande?
Visst finns det medfödda skillnader mellan könen (de är ju ganska uppenbara), men för mig är det ändå självklart att det är omgivningens förväntningar som skapar typiska pojkar och typiska flickor.

Vad som provocerade mig en aning (ja, jag var hyfsat provocerad under den här debatten) var att lärarna ser skillnader mellan könen men säger sedan ”Och?”.
Men hur ska vi komma vidare i vår jämställdhetsdebatt om vi tycker det är helt ok att flickorna ser sig som prinsessor och pojkarna som pirater? Och hur kan vi ens börja arbeta med genusfrågan i skolan om vi lutar oss tillbaka och tycker att ”boys will be boys”?

Man upphör aldrig att förvånas. Tyvärr.

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Genusprat som upprörde

  1. Nilla skriver:

    Klart det handlar väldigt mycket om förväntningar på hur killar resp tjejer ska bete sig! Alla som inte håller sig inom ramarna kan vittna om det.

  2. enligt O skriver:

    Jag gillar bilden. Den är talande.

Kommentera

