Fortsatt Genusprat

Idag fortsatte vårt snack på skolan efter gårdagens Tema genus på arbetsplatsträffen. En av lärarna i de yngre barngrupperna menade att flickor och pojkar väldigt sällan leker tillsammans och berättade vad barnen brukar leka.
Flickorna leker häst, katt eller affär. Pojkarna leker Superman eller Pirates of the Caribbean. Hmm.
Affär. Visst. Men katt har jag aldrig lekt! Hur spännande kan den leken vara? Pojkarnas lekar verkar spegla de leksaker som finns att köpa i affärerna.
Jag börjar nästan oroa mig. Jag lekte allt möjligt med mina vänner – pojkar som flickor – och det var nog ganska könsneutrala lekar. Då fanns inga leksaker skapade efter barnprogram. Tittar jag på mina egna barn är de väldigt påverkade av TV, film och datorspel. De leker vad de ser.
Här har ju vi vuxna ett jättestort inflytande. En chans att skapa barnprogram och leksaker som passar alla barn. Trots det har kläder och leksaker aldrig varit så riktade mot antingen pojkar eller flickor som just nu.

Är det så att de barn vi fostrar idag blir mindre jämställda än vår egen generation?
Hemska tanke! Jag måste nu slänga ut ungarnas Batman-gubbar, Thomaståg och Blixten McQueen bilar…

Det här inlägget postades i Bilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fortsatt Genusprat

  1. Lilian skriver:

    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Här i huset har fyra pojkar vuxit upp och de har haft olika fascination och personlig inriktning när det gäller action-gubbar och olika typer av ”hjältar”. Ibland har det varit flickor med och lekt men det har varit mycket killkompisar.Idag är de vuxna och även om jag är lite partisk märker jag inte att de har tagit skada av sina leksaker. De har utvecklats till empatiska och trevliga unga män utan några särskilda förutfattade meningar om könsmönster. De är väldigt jämställda.

    Varför skall vi styra och kontrollera? Jag tror på fria val och att det finns kloka och goda förebilder i våra barns omgivning.Det finns risker med fokus på genusperspektiv. Det är bra att erbjuda mångfald med barn och unga måste också få göra egna val.

    Det är bra att vi är medvetna och planerar lärmiljöer som uppmuntrar alla att delta. När det gäller hur leken utvecklar sig kanske vi kan ha lite tilltro till barnen?

  2. MalinC skriver:

    Jag skojade förstås lite om att slänga mina söners leksaker. Trots deras förkärlek för bilar och tåg kan jag redan nu se att de båda kommer växa upp till två väldigt olika individer och inte bara till två ”typiska pojkar”.
    I skolan kan vi ju inte styra deras lekar, mer än att erbjuda dem mångfald, precis som du skriver. Men det tråkiga är att de styrs väldigt mycket av TV och av leksakstillverkarna som så tydligt gör en uppdelning mellan könen. Det är svårt för en sexårig pojke att gå till den rosa avdelningen i en leksaksaffär när de så tydligt ser vilken avdelning de ”borde” vara på. Jag önskar att det fanns mer mångfald där också.

  3. Halvbonden skriver:

    Det är lite läskigt ibland att tänka på vilket ansvar man har som förälder. Jag gillar inte alls de där flickiga tv-programmen eftersom jag själv tittade på transformers och sånt när jag var liten flicka, och lekte med de leksaker som hörde till de tv-serierna. Det finns mycket jag tycker är dåligt med många barnprogram som jag och min lille ser, i hur de porträtterar flickor och pojkar tex, men jag ska inte rabbla allt här nu. I slutändan tror jag ändå att det viktigaste är som du och den andra kommenteraren pratat om ovan, att barnen blir empatiska tex, för även om de har olika intressen så kommer de då bli jämställda i sina relationer (för jag kan inte förstå hur man kan sitta och läsa tidningen medan frun flänger runt och tar hand om allt – då måste man ju ha svårt att sätta sig in i någon annans liv, eller så skiter man i det och är egoistisk). Sen tycker inte jag att man behöver vara ojämställd bara för att mannen tycker om typiskt manliga saker och kvinnan typiskt kvinnliga, att man har delat upp hushållssysslorna så, bara inte den ena gör mer, bara det är rättvist liksom.

  4. bokmal73 skriver:

    Jag tycker att leksaksaffärerna ”förstör” det som skolan och föräldrarna bygger upp när der gäller genus. Leksaksaffärerna är bedrövliga nuförtiden, de har verlkigen delat upp det: flicka-rosa-prinsessa eller pojke-murriga färger- action och döskallar.. Och alla leksaker som ”dom” tar fram till varje banrprogram, det är ju makalöst! Så klart barnen blir påverkade, vi har både Rorri, fiffi, tomas tåg i vårt hus. Undrar vem som ”lider” mest, barnen eller föräldrarna ?

Kommentera

