Lärarlegitimation slår orättvist

Kanske kan lärarlegitimationen få upp lärarnas status. Kanske är det just ett sådant här bevis på vår kompetens som behövs för att få upp lönerna och få folk att inse att vem som helst inte kan hoppa in och göra vårt jobb lika bra som vi kan. Tanken med lärarlegitimationen är god.

Men för mig har det blivit helt fel!
Igår blev jag jättebesviken när jag insåg att min kurs på lärarlyftet blivit inställd på grund av för få sökanden. Min livslina kapad! (lite drastiskt utryckt)

Jag tog min lärarexamen 1999. Jag har alltid trivts på de skolor jag jobbat och tror att jag faktiskt gjort ett förbaskat bra jobb! Jag har alltid haft en fast tjänst. Trodde aldrig att jag skulle ha problem att hitta ett jobb. Fram till för två år sedan då jag pga av flytt var tvungen att säga upp mig. Då började mina bekymmer.

Jag är utbildad i svenska/historia/religion. En värdelös kombination nu när lärarlegitimation är i antågande. I över 10 år har jag undervisat i alla SO ämnen och älskat det i kombination med svenskan! Men nu får jag inte det längre. Nu kan jag ju inte undervisa i ämnen jag inte har.
Eftersom jag arbetat två år på engelsk skola och dessutom pratar engelska med min man hemma, har jag även undervisat i engelska de senaste sex åren. Men det får jag inte heller undervisa i nu.
Jag har fortfarande ingen fast tjänst efter min flytt och som det ser ut på arbetsmarknaden nu kommer jag nog aldrig kunna arbeta som SO-lärare igen. Det finns ett massivt överskott av just den sorten och då särskilt de som har historia och religion.

Så för att vara någorlunda attraktiv på arbetsmarknaden fortfarande, började jag läsa in engelska på distans i höstas. Jag arbetar 80% för att hinna plugga (och hinna med allt annat som kommer med att vara förälder, husägare, människa…) vilket givetvis innebär förlorad arbetsinkomst. Det kommer ta mig fyra år att bli klar. Redan nu efter ett år börjar det kännas lite trögt…
Då såg jag att lärarlyftet körde en kurs i engelska som passade mig perfekt. För dem som redan hade några poäng skulle de ta ett år och så skulle man få sin behörighet. Underbart! Trodde jag. Kursen är som sagt inställd.

Just nu känns det skit. Jag har blivit erbjuden en fast tjänst till hösten. Under förutsättning att jag läser in engelska.
Inget lärarlyft. Plugg i tre år till. Med 80% av min lön. Utan att jag tjänar något extra på det i slutändan.
Det känns orättvist när man arbetat i så många år.
Skall det finnas en lärarlegitimation måste det också finnas flexibla möjligheter för lärare att snabbt kunna fortbilda sig och utan att förlora på det ekonomiskt.

Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lärarlegitimation slår orättvist

  1. enligt O skriver:

    Nej men skit, verkligen! Hoppas att den kurs jag sökt går som den ska. Tänkte att jag skulle bli gymnasiebehörig i svenska. Kan vara dags. Det började kurser i april, kanske kommer det nya i mitten av terminen?! Håller tummarna!

  2. halvbonden skriver:

    Borde det inte finnas något sätt att tenta av vissa kunskaper och egenskaper istället för att behöva läsa sig till dem, om man har jobbat länge med det och har skaffat sig de kunskaperna ändå, utan att läsa?

    • MalinC skriver:

      Tyvärr gör det inte det.
      Men som tur är har jag hittat ännu en kurs i engelska på lärarlyftet som verkar gå till hösten! Så nu känner jag mig lite gladare! : )

Kommentera

