The End – men vilket?

Det var ju det där med slut. Enligt Linda O – som jag vet varit på skrivarkurs med Barbara Voors – skriver just Voors alltid början och slutet på sin bok först. Sedan ”fyller hon i” resten.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle sätta mig ner och skriva den sista meningen, det sista stycket i mitt skrivprojekt, så att jag hade klart för mig vart jag var på väg.  Men det har jag faktiskt inte gjort. Men jag har tänkt. Och tänkt om. Tror att det kommer bli bättre. Ett mer öppet slut verkar det bli. Gillar själv böcker där man får fundera lite när man läst sista sidan och där allt inte avslutas helt. Karaktärerna ska ju leva vidare också…

Här kommer några avslutande rader i ett antal kända böcker.
Kanske är det så att just dessa författare också började med slutet? I vilket fall som helst kan man se (om man läst böckerna i alla fall)  att slutet knyter ihop, rundar av och återkopplar till bokens början.
Kan du gissa vilken böcker?
(Kanske enkelt? Svaren kommer nedanför)

1.”I skymningen gick X uppför berget, över ängen mot ekarna i barndomslandet – för att återupprätta förbundet.” 
2.
”Allt ska vi glömma och allt ska vi förlora.
Och någon annan dag, men inte nu, ska jag visa dig den hemliga grottan, den porlande bäcken jag aldrig fann som barn.” 
3.
”En vuxen man som sprang tillsammans med skrikande barn. Men jag brydde mig inte. Jag sprang med vinden i ansiktet och ett leende lika brett som Panjshirdalen på mina läppar. Jag sprang”
4.
”Jag drog in hennes doft i ett djupt näsdrag och genast slog molnet ut i huvudet på mig. Det är otroligt hur vissa moln kan finnas kvar.”
5. ”Ett sista budskap från din berättare. Jag är besatt av människorna”
6.
”Stefan drog igen kupédörren, gick vidare till nästa. Pojken verkade reda sig. Om han själv hade så där mycket att bära skulle han knappast se så glad ut. Men det är väl annorlunda när man är ung.”
7. ”I take his hand, holding on tightly, preparing for the cameras, and dreading the moment when I will finally have to let go” 

 

1. Simon och ekarna av Marianne Fredriksson
2. En komikers uppväxt av Jonas Gardell-
3. Flyga Drake av Khaled Hosseini.
4. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser
5. Boktjuven av Marcus Zusak
6. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
7. The Hunger Games av Susanne Collins

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

