Wow! Vilken uppsats!

Ibland slår jag igen en bok jag läst ut och tänker: Skit! Rena skräpet! Urtråkig!
Jag behöver inte förklara för någon varför jag tycker så. Ibland tänker jag nog inte ens själv på vad det är som får mig att sucka irriterat och stoppa undan boken i bokhyllan igen för att aldrig mer ägna den en tanke.

Andra böcker får mig att njuta av varje ord. Längtansfullt ser jag boken som ligger där och väntar på mig när jag är upptagen med annat. När den är utläst känner jag mig tom och sorgsen och undrar hur länge det dröjer innan jag kommer läsa något så bra igen.
Varför jag tyckte boken var bra? Jo, det var en sådan underbart rolig huvudperson! Eller en originell handling. Eller ett språk som studsade mot mig på sidorna och gjorde mig glad en stund!
Mer än så behöver jag liksom inte precisera. Så tyckte jag om boken!

Men  när man bedömer elevtexter då?
Visst kan jag gå på magkänsla. Efter att ha läst en elevtext känner nog de flesta lärare ungefär vilket betyg man skulle vilja ge uppsatsen. 
Men stopp och belägg! Här måste jag ju vara objektiv. Det funkar inte riktigt att säga att du får A på den här texten för att din karaktär var så hysteriskt rolig! (Då kommer den eleven bara lämna in berättelser med HYSTERISKT ROLIGA KARAKTÄRER i framtiden. Urjobbigt!)
 Nej, nu måste jag leta efter detaljer (och helheter) i texten som bevisar huruvida det är en bra text eller inte.
Språklig struktur och uppbyggnad.  Språkriktighet. Tempus. Förmedling av händelser och upplevelser. Tydlighet. Koppling till uppgiften. Bla, bla, bla….

Sitter just nu på utvecklingssamtalen och försöker bevisa varför de fått de fått de betyg de fått på sina uppsatser. Eller ska det vara tvärtom? Eleverna och deras uppsatser ska bevisa för mig vilket betyg de ska få.
Det är så svårt!!!

Den personliga upplevelsen av texten måste bytas ut mot ett objektivt bedömande av elevens prestation. Men å andra sidan är det ju de här detaljerna, de här ”bevisen” som jag försöker finna, som får eleverna att bli medvetna om sitt eget språk. Att se vad de behöver förbättra och utveckla!
Så nästa gång jag får in en uppsats tänker jag.
”Wow, vilken uppsats! A! Eller? Få se nu…upp till bevis…”

Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Wow! Vilken uppsats!

  1. helenahellman skriver:

    Det är så roligt att du skriver om det här för jag brottas med exakt samma problem just nu. Eleverna säger: ”Varför blev det ett B och vad ska jag göra för ett A?” och jag svarar: ”Din text lyfter inte riktigt. Du måste tänka i ett vidare perspektiv. Dina formuleringar måste vara väl genomtänkta blablablabla!” De förstår nog lika lite av det som innan. Så vad göra? Hur förklarar man en textupplevelse på ett tydligt, konkret sätt så att eleven begriper med en gång och skrattande går därifrån och säger: ”Nu fattar jag! Jaaa, det är så jag ska göra för ett A!”? Det är lika svårt varje gång!

  2. halvbonden skriver:

    Men du verkar i alla fall tycka om att läsa texterna, för jag råkade ut för en svenskalärare som blev sur för att jag skrev så mycket, hur uppmuntrad känner man sig då att skriva..

  3. Mia skriver:

    Ja, det här känner jag verkligen igen. Det är förhållandevis lätt att beskriva sin reaktion på en text och att ge ett omdöme om den, men betydligt svårare att handleda en elev i att ta nästa steg i sin skrivutveckling. Speciellt om eleven är betygsfokuserad och vill veta vad som krävs för ett högre betyg … Jag brukar försöka hålla i minnet att jag ska handleda skribenten, inte texten, dvs. fokusera på skrivstrategi, men det låter försmädligt enkelt att säga det och i verkligheten är det hårt jobb som kräver tid. Jag tycker inte att vi tränades särskilt mycket i detta under lärarstudierna heller, har fått bygga upp min repertoar på egen hand.

Kommentera

