Den magiska uppstarten

Så här i skolavslutningstider tänker jag totalt ologiskt på uppsstarter istället.

Kommer ni ihåg när man skulle börja skolan igen efter ett långt sommarlov?
Lilla jag provade i alla fall förväntansfullt de nya färgpennorna och  sniffade drömmande på doftsuddisarna. Den nyinköpta ryggsäcken väntade bredvid dörren på att första skoldagen skulle komma så att den äntligen kunde få hänga med till klassrummet (sen att mamma hade köpt en Slalom väska – en slags billigare kopia av Salomon – fick jag väl stå ut med)

När jag blev äldre vet jag att jag varje höst tänkte att ”I år ska jag bli en kjolmänniska!”, ”I år ska jag vara roligare!”, ”I år ska jag plugga bättre”, ”I år ska jag bli kysst!”
Skolstart blev ett löfte om nystart. Sen att jag efter några veckor insåg att jag trivdes bättre i jeans och att jag antagligen inte skulle bli kysst i år heller…

De där hoppfulla  uppstarterna  varje år finns ju kvar för oss lärare. Varje augusti tänker jag på exakt samma sätt (well…kanske inte riktigt, men) ”Nu SKA jag ha ett städat skrivbord”, ”Nu SKA jag skriva upp målen på tavlan” eller ”Nu SKA jag bli en kjolmänniska” (ja, jag försöker varje år)

Tror faktiskt att jag börjar utveckla ett slags beroende. Jag är en uppstarts-junkie.
Starta nytt! Nytt! Jag älskar det!
Starta nytt projekt i klassrummet! Starta nytt byggprojekt på huset! Ny kurs! Ny uppfostringsmetod! Nytt garderobsstädningsprojekt! Ny bok!
Uppstart halleluja!
(Märker ni att jag undviker väldigt mycket hur mina projekt avslutas?)

 Igår hade vi uppstartsmöte inför grundandet av en ny högstadieskola. Nystart! Efter det kände jag mig så superinspirerad. Tänk att jag ska vara med att starta HELT nytt! Starta upp med nya kollegor, elever, möbler, arbetssätt och teknik.
För en uppstarts-junkie kan det här leda mig djupare in i mitt beroende…

Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den magiska uppstarten

  1. Linda O skriver:

    Jag älskar också uppstarter! Min tanke är att jag nästa år dessutom ska bli bättre på avslut och utvärdering. Förutom att bli en kjolmänniska då…😉

Kommentera

