A good read in English

Lite sent upptäckte jag Lyrans tematrio – att ge tips på engelskaspråkiga böcker att läsa på just engelska. 
Trots att jag har svårt att hitta böcker när jag väl står där i de fantastiska bokaffärer som finns i England, så har jag i alla fall några bra tips på böcker som är skrivna av brittiska författare som definitivt ska läsas på modersmålet..
Mr. Rosenblum's ListThe Hand That First Held Mine

1. Mr Rosenblum´s List – our friendly guidance for the aspiring englishman av Natasha Solomons. Underbart söt och lättsam bok om den judiske mannen Mr Rosenblum som kommer med sin fru till England efter andra världskriget. Desperat göra han allt för att smälta in i den nya främmande samhället och för att accepteras som en äkta ”English Gentleman”. Härliga beskrivningar av det engelska bylivet och den vackra landsbygden.

2. Human Croquet av Kate Atkinson. En av de få böcker jag läst två gånger! Var tvungen att se om jag tyckte om den lika mycket som när jag var tjugo. Och det gjorde jag… En bok som handlar om dagdrömmaren Isobel som letar efter svar i det förflutan om sin familj. En bok som är väldigt svår att sammanfatta eftersom den bubblar av fantasi, humor och livsberättelser. Kate Atkinson blev ju känd genom den underbara I museets dolda vrår och har även skrivit kriminalromaner (t ex One good turn, when will there be good news)om är välskrivna men lättförsåeliga för den som är ovan att läsa på engelska.

3. The hand that first held mine av Maggie O´Farrell. Jag fick den i present av min kära sister in law. Först tänkte jag att det inte var en bok för mig eftersom typiska ”kärleksromaner” inte är min stil och jag tyckte att titeln utlovade det. Men jag föll direkt för den här välskrivna och väldigt gripande boken om Lexie, en ung kvinna som vägrar underkasta sig 50-talets normer. Hon följer den mycket äldre Innes Kent för att ogift leva med honom och skaffa sig en egen karriär i London. Eftersom jag gillade den så mycket har jag även läst O´Farrells bok The Vanishing act om Esme Lennox vilken också är mycket bra.

Tre bra och hyfsat lättlästa böcker för solstolen i sommar!

Det här inlägget postades i Bilder. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till A good read in English

  1. Linda O skriver:

    Vad länge sedan jag läste Kate Atkinson. Älskar Maggie O’Farrell, men har tappat bort henne också. Tack för påminnelsen!

  2. Lyran skriver:

    Mr Rosenblum blev jag nyfiken på, tack för tipset. Atkinson lästa jag också för läääänge sedan, kanske dags att återknyta bekantskapen.

Kommentera

