Människorna bakom krigets bilder

En bok som rubbar min världsbild en aning.
Just på tal om politisk litteratur, som jag skrev om häromdagen. Böcker med ett politiskt budskap har ju just det syftet – att få oss att se på världen med nya ögon.Morgon i Jenin

Har precis läst ut en bok som stått i bokhyllan alldeles för länge. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Här berättar Amal, den kloka och allvarliga, om sin familj och om livet i ett palestinskt flyktingläger och hur hon lyckas fly kriget mellan Israel och Palestina genom att ta sig till USA. I denna släktsaga om en familj som både svetsas samman och splittras av krigets verkan, får jag inte bara en vacker berättelse om familjeband, kärlek och sorg, men också en ny insikt om människorna bakom nyheternas krigsbilder. Att det faktiskt är människor som står bakom vapnen på båda sidor i ett krig.

För visst är det så att TVs skakiga sekvenser av den här långvariga och komplicerade konflikten satt spår hos alla oss svenska tittare. Vi lider med de kvinnor som sörjer sina ihjälskjutna söner och vi tycker de sönderbombade husen ser så sorgliga ut i den dammiga värmen. Med kaffekoppen till hälften höjd mot munnen grimaserar vi lite när ännu en ung man dött av en självmordsbomb. Hemskt. Fruktansvärt.
Men sen slår vi på Let´s dance och tar en kaka. Sånt är ju livet.

Morgon i Jenin är ett fantastiskt exempel på hur litteratur med ett politiskt innehåll kan förändra oss, om än bara en aning, och ge oss en annan bild än den vi är vana att se. Hemska bilder möter oss i media varje dag men det är så svårt att verkligen ta till sig.
När Amals mamma gråter över sin försvunna son, är det henne jag tänkter på när jag ser alla dessa gråtande mödrar. När Amals bror förlorar sin älskade fru och sitt ofödda barn och väljer våldets väg, kan jag förstå hur terroristernas vrede skapas. Jag förstår människorna bakom de oändliga krigsbilderna. För jag har lidit med dem. Gråtit och skrattat med dem.
Det är därför litteratur med politiskt innehåll är så viktig! Böckerna ger oss den känslomässiga förståelsen och medkänslan som inte fakta och nyheter kan ge på samma sätt. De ger oss en insikt. Kanske fabricerad och påhittad, men ändå. En känslomässig insikt.
Så läs och lev och lär med Amal i Morgon i Jenin.

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Människorna bakom krigets bilder

  1. Linda O skriver:

    Den står i min hylla också sedan bokrean. Låter bra!

  2. bokmal73 skriver:

    Jag läste denna bok i början av året och blev alldeles tagen. Har tänkt mycket på boken i samband med att tv har visat så många hemska bilder från Syrien på senaste tiden. Jag har rekommenderat boken till min omgivning och mitt exemplar valsar fn runt i släkten.

  3. bokfröken skriver:

    Hittade den på biblioteket av en slump förra sommaren och var helt fast. På förra årets topp 5. Rekommenderar den också till alla.

Kommentera

