Lite om ont och gott

Nu har jag skrivit så himla präktigt om politisk litteratur och hur viktigt jag tycker det är i två olika inlägg.
Men hur är det med det jag försöker skriva själv då? Hmm…Knappast politiskt.
Mitt lilla skriveri är ju en spökhistoria för ungdomar. Jag vet inte riktigt var det politiska kan komma in där. Har liksom inte riktigt planerat för det.

Men jag hoppas ta upp och ifrågasätta ont och gott. Finns det onda och goda människor? Finns ondskan inuti oss alla?
Det har alltid fascinerat mig det där med hur långt en vanlig människa kan gå. Vilka onda handlingar en människa är beredd att utföra innan hen stoppar sig själv.
Och varför är onda handlingar bara onda ibland?

Kanske inte politik, men lite allmänmänskligt.

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lite om ont och gott

  1. Halvbonden skriver:

    Jag har tänkt skriva ett inlägg om det här faktiskt, men jag tror att det finns ont och gott i alla människor, och att om någon gör en ond handling finns det alltid en anledning som är logisk för just den personen som gör handlingen. TEx om man jämför med att jag blir upprörd om någon går före mig i kön på affären, då kan ju inte jag hejda de känslor som jag känner? Jag kanske ropar: du, ställ dig sist va?! Jag blir arg! Om en person då slår ihjäl någon när den blir arg beror det ju antingen på att den har någon slags psykiskt avvikelse av något slag, eller att den växt upp i en miljö där man slår först och frågar sedan, eller att personen kanske lidit av stark stress under en längre period, eller något annat. Jag tror att det är helt omöjligt att en lugn, snäll, harmonisk person slår ihjäl någon därför att den går före i kön. Alltså finns det alltid en anledning till om någon slår ihjäl någon, och den anledningen finns alltid utanför personen i fråga; i miljön, i uppfostran, i en psykiskt sjukdom (alltså inte utanför personen så, men utanför på det sättet att personen själv inte rår över det).

    • MalinC skriver:

      Ja, jag tror inte heller att det finns onda människor. Onda handlingar förstås, men det finns ju alltid en förklaring till varför männniskor väljer att agera på ett visst sätt. Visst vi har alla ett val – men ibland är det svårare eller i princip omöjligt att välja rätt…

    • Aleks skriver:

      Har ju läst socialpsykologi i några år och detta är ett återkommande ämne! Hur ”rätt” människa på fel plats och under fel typer av omständigheter kan utföra de mest hemska handlingarna… Man kan ju se det i ex. Nazityskland, milgrams lydnadsexperiment, folkets tempel osv osv. Här är ganska intressant läsning om just ondska: http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1664

      Kram Aleksandra igen:)

      • MalinC skriver:

        Ja, det här får en verkligen att tänka till. Jag ska läsa din länk.Tack Aleks!

      • Halvbonden skriver:

        Och där är ju också en anledning till varför en människa kan utföra onda handlingar: att man känner att man måste lyda en auktoritär person. Som sagt, det finns alltid en anledning till om någon dödar en annan människa. Intressant länk!

Kommentera

