Ingen avslutning i kyrkan

Nu är tid för skolavslutning och återigen rasar debatten om barnen ska fira sommarlovsstarten i kyrkan eller inte.

Skolverkets riktlinjer är tydliga med att svenska skolan är icke-konfessionell och helt fristående från kyrkan. Givetvis är religionen en viktig del av skolans kunskapsuppdrag där vi på ett objektivt ska öka barnens medvetenhet om olika kulturer och tankesätt genom att undervisa om olika religioner och viktiga moraliska frågor. Religionsundervisningen har förändrats i takt med att vårt samhälle har förändrats. I en tid där de flesta svenskar var aktivt kristna, var det också viktigt att alla deltog i den då sk kristendomsundervisningen. Då var morgonbön och psalmsång en naturlig del av skoldagen.

Idag lever vi i ett av världens mest sekulariserade samhällen där mycket få anser sig vara troende kristna. Skolan är en mötesplats för barn och ungdomar från flera olika kulturer och från olika religiösa inriktningar. Det har varit nödvändigt för skolan att helt ta avstånd från kristna inslag i skoldagen. Kristendomsundervisningen har ersatts av en mer allmän religionskunskap som ska ge eleverna rätt kunskap och förståelse för det samhälle de lever i och de människor de möter.

Skolverket menar att skolan kan använda kyrkan som lokal, men det är inte tillåtet för prästen att leda en religiös ceremoni där t ex välsignelse ingår.
Här startar debatten.
Vissa, t ex Jan Björklund, menar att skolavslutningen i kyrkan är en viktig svensk tradition som har funnits i flera generatationer och därför ska få fortsätta så.
Andra menar att skolan inte ska använda sig av kyrkan överhuvudtaget utan tycker att det är viktigt att även elever med annan religiös bakgrund ska känna sig bekväma på skolavslutningen.
Många präster har på senare tid reagerat över att kyrkan endast används som en lokal där deras tjänster inte längre är önskvärda. Det menar att allt de står för skalas bort och att de inte längre får utöva det som ingår i deras yrkesroll – att hålla i en religiös ceremoni.

Jag förstår inte riktigt dem som hävdar vikten av kyrkan som tradition vid skolavslutningen. Många verkar ha en konstig syn på vad som är tradition och religion. Tradition är vana, handlingar som skapas över tid. Religion är tro, en personlig övertygelse.
Kyrkan är en plats för tro. I mitt tycke inte en lokal som kan utnyttjas när man tycker att det passar ens tradition. Ibland måste man också tänka över sina traditioner, hur trevliga de än är. För vem har vi dem och varför? Är det så att skolans traditioner inte gagnar alla elever måste de tas bort – även om det skulle göra mormor besviken.

Kyrkan har ingenting med skola och sommarlov att göra. Vill vi ha fina traditioner finns det så många underbara redan, där barnen, sommaren, längtan och grönskan får stå i centrum! Traditioner som alla kan dela, oavsett religion eller kulturell bakgrund.

Det här inlägget postades i Bilder och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ingen avslutning i kyrkan

  1. Nilla skriver:

    Jag fattar inte heller vurmandet för skolavslutningar i kyrkan. Jag hade aldrig skolavslutning där, vi hade den alltid i skolan. (Jag gick i skolan 1969-1981.)

    När jag en gång på nittiotalet var med på ett av mina barns skolavslutningar i kyrkan stod prästen där framme och sa att: de som välkomnade Jesus i sitt liv behövde inte vara rädda för döden.

    Vad fan, liksom! Vad är det alla andra barn har att vara rädda för?

    Jag var tvungen att skriva en insändare om det, så irriterad blev jag.

  2. Halvbonden skriver:

    Jag är en sån person som tycker om traditionen att fira avslutningen i kyrkan. Jag förstår att man kanske inte ska ha den traditionen längre om skolan ska vara sekulariserad, så jag säger inte emot det, det är en bra regel som stämmer överens med skolans värdegrund i så fall.
    Men, sen tycker jag det är tråkigt med denna rädsla för religion som dyker upp i den här debatten, och som märks i kommentaren ovan.
    ”de som välkomnar Jesus i sitt liv behöver inte vara rädd för döden” betyder inget annat än att om du tror på Gud och Jesus, då tror du ju att du kommer till något bra efter döden, och då behöver du inte vara rädd. Det finns inget uteslutande i det, att alla andra skulle komma till helvetet eller så, utan bara att tror man på att det finns en mening med allt och att det finns någon som tar hand om dig och stöttar dig i alla lägen, en högre makt. Och det är det många som tror på, även om de inte kallar det Gud eller Jesus, utan kallar det Ödet eller moder natur eller horoskop eller jag vet inte..

    • Nilla skriver:

      Jo, det finns något uteslutande i det. Speciellt mot bakgrund av kristendomens traditionella syn på himmel och helvete. Men även om man bortser från det: Det orden jag citerade säger, även i den generösaste av tolkningar, att det KAN finnas något att vara rädd för om man inte ‘välkomnar Jesus’.

      INTE okej att predika det på en skolavslutning där barnen måste delta, och där många kanske inte har några föräldrar med att ställa sina frågor till.

      • Halvbonden skriver:

        Att säga att det inte finns något att vara rädd för är ju att inte ta barnens eller vuxnas känslor på allvar, för det finns massor i världen som man kan vara rädd för, och kristendomen visar på ett sätt att leva med den rädslan, som inte är konstigare än att leva efter typ Mia Skäringers sätt att leva livet.
        Kristendomens traditionella syn är inte samma syn som svenska kyrkan representerar idag.

  3. MalinC skriver:

    Jag vet att många ser kritiken som framförs mot traditionen i kyrkan som rädsla för religion. Men jag tror inte att jag är rädd. Jag är verkligen intresserad av religion och tom lärare i det ämnet. Däremot är jag inte troende alls. Tycker att kyrkan är en otroligt fin lokal, men känner mig lite obekväm där. Som en hycklare. Vill man använda kyrkan känns det rätt att göra det i ett kristet syfte.
    Trevligt med lite debatt här!! : )

  4. Halvbonden skriver:

    En fråga som jag kom på nu som jag inte har hört något om: är det inte tillåtet med Luciafirandet? Det är ju firandet av ett helgon som inte heller borde vara tillåtet då?
    Och när jag var liten tände vi adventsljus i skolan en gång i veckan innan jul och hade en julavslutning då vi sjöng sånger som innehöll namnes Jesusbarnet. Det får man inte heller göra nu då eller? Det var ju ganska länge sedan jag gick i skolan så det kanske har hänt en del..

    • MalinC skriver:

      Adventljus tänds säkert i många klassrum (bland de yngre barnen i alla fall). Tror också att de flesta skolor har luciafirande. Problemet är kanske inte traditioner som dessa, även om man bör fundera över varför man gör dessa. Jag är tveksam till om de flesta svenskar vet vad traditionen om att tända adventsljus egentligen står för.
      Vet inte hur starka dessa traditioner är på skolor med många invandrarelever.
      Men problemet ligger väl egentligen i att besöka själva kyrkorummet. Det är en sak att vara där för att lära sig mer om kristendomen, men det känns inte ok för alla att vara där för att delta i en religiös ceremoni. Skolavslutnigen är så viktig för alla elever (luciafirandet är nog inte det) och alla ska känna sig lika delaktiga.

Kommentera

