Att skriva en kyss

Hi, hi. Jag skrattar åt mig själv. ÅT mig själv.
Häromdagen skrev jag lite på mitt lilla projekt. En kritisk punkt. De unga tu – huvudpersonerna – ska kyssas för första gången. Kanske lite trevande smek och hångel också. Jag kämpade med att inte få det så där klyschigt som det lätt blir. Trevande, tonårsaktigt måste det ju vara förstås.

Idag läste jag igenom vad jag hade skrivit sist. Oj då. Helklyschigt! (stavas klyschigt så där? Klyshigt??).
Går det att skriva en kärleksscen – ja, kolla bara in ordet! – utan att det blir fånigt? Läppar är mjuka, huden är len, smekningar är ömma, blickar är djupa, kroppen är varm… bla, bla, bla.
Men naturligtvis måste man ju kunna skriva en bra kyssscen  – många, många andra har ju lyckats.

Får se nu hur jag ska ta mig an det här dravlet…

Det här inlägget postades i Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att skriva en kyss

  1. Halvbonden skriver:

    Ja usch vad svårt det där är. Jag har helt utelämnat kyssar och sex i min berättelse bara på grund av att det är så svårt, men ibland behövs det ju för storyn. Sen när jag själv läser böcker tycker jag många gånger att sexscener och liknande blir lite klyshiga. Jag tror att svårigheten är att det är en så privat upplevelse som blir härlig bara för att man har alla de där känslorna i kroppen, och känslorna är så svåra att beskriva så då blir det som man istället kan beskriva så platt och mekanisk eller klyshigt.

    • MalinC skriver:

      ja, det är konstigt. Man tycker ju att riktigt privata, personliga saker borde vara enkla att skriva om, och så blir det precis tvärtom. Jag har fortfarande inte orkat/hunnit ta tag i den där scenen…

Kommentera

