50 karaktärer på 50 dagar

I P3 har de just nu ett inslag som heter ”50 karaktärer på 50 dagar”. En av programledarna ska varje dag presentera en ny karaktär och självklart blir det ganska udda typer som tränger ut i radion.

Tyckte det här var en jättekul idé. Hade jag varit lite mer ambitiös kanske jag hade försökt skapa 50 karaktärer själv på 50 dagar. Jag menar, jag har ju faktiskt sommarlov…

I vilket fall som helst är det en jättekul skrivövning. På radion fick de också lite olika kriterier att förhålla sig till. Här får ni några också!

Skapa en karaktär och tänk på följande:
1.Ska ha ett udda namn.
2. Ska komma från en plats som säger något om karaktärerns personlighet.
3. Ska ha två speciella kännetecken när det gäller utseendet.
4. Ska ha ett specialintresse.
5. Ska har svårt att släppa en särskild händelse i det förflutna.
6. Ska ha en irriterande ovana.
7. Ska ha ett ”favoritord” som personen gärna upprepar.
8. Ska ha en extrem åsikt som personen gärna framför.

Det här inlägget postades i Skrivövningar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 50 karaktärer på 50 dagar

  1. Nilla skriver:

    Kul det låter! Ibland behöver man nog flödesskriva, bara för träningens skull. Då passar det ju jättebra att skriva fram spännande karaktärer.
    När sänder de programmet, för övrigt?

  2. bokmal73 skriver:

    Vilken rolig grej! Jag ska verkligen prova denna skrivövning🙂

  3. Mia skriver:

    Jamen vad fin den här var! Måste testa och se vad det dyker upp för typer. Ska nog stoppa in den här i mappen ”undervisningsidéer” också!

  4. Boktjuven skriver:

    Bra ide tycker jag också. Jag skall nog prova nån gång.

Kommentera

