Föga trovärdig teori?

Konspirationsteorier är ju alltid fascinerande.
Jag minns ett föredrag jag höll på högstadiet om Kennedymordet. Det handlade om någon ganska långsökt konpirationsteori om ryska spioner och microchip som var inopererade i folks huvuden. Helt fascinerad av de här spännande tankarna och slukade jag all information om ämnet utan tillstymmelse till kritiskt tänkande.
Entusiastisk höll jag mitt föredrag och hoppades att alla andra också skulle förstå hur viktig den här teorin var för att lösa mysteriet kring mordet på Amerikas president.
När jag var klar såg jag på min lärare för att möta dennas uppskattande min. Men icke. Hon skakade på huvudet och sa:
”Tja, fantasi har du i alla fall.”

Men ändå! Visst är det härligt med skruvade konspirationer och halsbrytande teorier.
Snart ska jag med hjälp av stipendiepengar (för lärare i nöd…) åka till England för att tillsammans med lärarvänner fördjupa mig i Shakespeare. Så för att förkovra mig ytterligare inför resan såg jag igår filmen ”Anonymous”. Filmens utgångspunkt är att William Shakespeare inte skrev ett enda drama och att författaren egentligen heter Edward de Vere, Earl of Oxford. Han dolde sig bakom namnet Shakespeare för att med ordets hjälp föra en politisk maktkamp och för att via skådespelen uppvigla folket mot personer i hovet han ville bli av med.
Ett bevis som styrker den här teorin skulle vara att ingen av pjäserna var signerade av Shakespeare själv.
Filmen var underhållande och välgjord och jag tyckte om den var gjord så att man fick intrycket av att se ett drama på teatern, dessutom innehöll den alla ingredienser som ett typiskt Shakespearedrama ska ha. Maktkamp, kärlek, olycka och avund.
Men teorin om att Shakespeare inte skrev sina dramer? Njae, den köper jag inte.

Jag tycker att den här konspirationstanken luktar lite snobberi. För att kunna skriva så vackert, fyndigt och intelligent som Shakespeares dramer, då måste man vara en välutbildad och nobel man. Inte kunde väl en enkel man som William Shakepeare åstadkomma något sådant??
Kanske glömmer man att dessa dramer var gjorda för att underhålla. På den tiden fanns inte Arga Snickaren och Midsummer Murders, men väl The Globe och Romeo och Julia. Underhållning alltså. För vanliga människor. Varför skulle inte en ”vanlig” människa kunna åstadkomma det.
Utbildning räcker en bit på vägen, men för att skriva sådant som människor läser och beundrar i århundraden – då är det talang som gäller.
Så jag tror fortfarande att Shakespeare är Shakespeare.
(Men filmen om Earl of Oxford har i alla fall gett oss en giltig anledning till att få besöka Oxford…)

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

