När det handlar om ingenting

”A show about nothing”
Jag älskade TV-serien Seinfeld för just det där. Att den handlade om ingenting. Vardagligheter som de flesta av oss någon gång funderat över och som TV-serien helt plötsligt ägnade en hel halvtimma åt att älta. Är det egentligen tillåtet att ”double-dip” på en fest? Vill man ha en ”Coffee-table book about coffe-tables” ?
Småsaker diskuteras som om det är världsproblemen som ska lösas.

När jag tänker efter verkar riktigt bra filmer också handla om just ingenting.
Söta Little miss Sunshine som bara följer en galen familj på väg till dotterns skönhetstävling. Eller en gammal fabvorit, Happiness, som egentligen inte handlar om något särskilt förutom att det är en ganska sorglig film om människors sökande efter lycka. Jag fastnade verkligen i filmen Red Road som svt sände i helgen. Visst fanns det en tragisk olycka där i bakgrunden men det var ändå de små, obetydliga detaljerna i livet som gjorde den här fimen så bra. Det finns nog otaliga exempel, men här tar min hjärna stopp.

Anledningen till mina funderingar på Shows about nothing är att jag just avslutat boken Artighetsreglerna av Amor Towles. Jag har liksom myst mig igenom hela boken. Jag har älskat de där beskrivningarna av vackra aftonklänningar och vilka drinkar som bjuds i cocktailbaren. Jag har njutit av dialogerna som är så där rappa och fräcka men som egentligen inte handlar om något särskilt.  360 sidor vardagligheter. Sedan kanske de här vardagligheterna i 30-talets New York är aningens mer glamourösa än mina…

Ibland behövs inga barnamord eller seriemördare eller uppslitna magar eller gängkrig. Ibland vill man bara känna igen sig. Att det ska kännas lite vanligt. Att det handlar om inget särskilt.

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till När det handlar om ingenting

  1. bokfröken skriver:

    Visst är den underbar. Håller på med den nu.

Kommentera

