I am Shakespeare in love

Okej. Jag är svensklärare. Naturligtvis tycker jag att Shakespeare är fantastisk.
Med citat som hela världen känner. Med pjäser som fortfarande kittlar och engagerar. Med karaktärer som vägrar försvinna ur folks medvetande.

Men efter att ha kommit tillbaka från en resa ”i Shakespeares fotspår” har det liksom trillat ner en liten peng. Ett ljus har gått upp.
Shakespeare är förbannat kul!
Hade nog inte riktigt förstått det innan.

När jag står där mitt i vackra the Globe theatre i London. STÅR. I den stillastående högsommarluften och med ömma, svullna fötter i tre timmar. Då kan jag nästan låtsas att jag befinner mig i den där originalteatern någon gång på 1600-talet.
Och för att överhuvudtaget stå ut med de två långa männen framför mig och en alltmer tilltagande värk i ryggslutet. Ja, då räcker det liksom inte med ond bråd död eller avundsjukedramer. Då måste man ha ett förlösande skratt då och då! Lite skön humor och underfundigheter.
För naturligtvis var det med humor som Shakespeare lockade sin publik i dåtidens London. Sedan att den blandades upp med politisk satir, svek och maktkamp – det är ju det som gör hans dramer så bra. Att vi vill se dem än idag.

Ibland misstänker jag att vi gärna vill se Shakespeare som den ouppnåelige dramatikern. Genom dystra uppsättningar av en olycklig Hamlet eller med en högtravande Örjan Ramberg som med reciterande röst söver publiken.

Äh! Shakespeare ska spelas med humor och med glimten i ögat!
Karaktärerna behöver väl inte alltid uttryckas med ett sådant jäkla allvar utan kanske med lite distans och parodi.
Precis så som den fantastiske skådespelaren Mark Rylance tolkade superskurken Rickard III i uppsättningen jag fick nöjet att se på The Globe häromdagen. Med fnittrande galen självgodhet och elakhet som lockade till både skratt och hejarop. Så ska det spelas!

Varför måste det som är bra vara det som är tungt och djupt. Mer humor åt folket tack!
Och ta gärna Skakespeare till er hjälp…

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I am Shakespeare in love

  1. Nilla skriver:

    Shakespeare är absolut humor! Och jag blir galet avundsjuk på dig som stått i the Globe och upplevt teater där. Av någon anledning kommer jag bara iväg till London under vinterhalvåret, och då är ju the Globe stängd. Måste göra något åt det. Åka i vår, kanske.

Kommentera

