Fler böljande, kastanjebruna hår och jag avlider

En bit av mitt hjärtaEn deckare måste man ju läsa nu när det är sommar tänkte jag och myste ner mig under filten när det regnade som värst häromdagen.

Jag kom till sidan 20 innan jag var tvungen att fräsande läsa några stycken för min man och beklaga mig lite över allt kasst skriveri som finns bland best-seller författarna. Ibland tror jag verkligen att de producerar böcker på löpande band och inte bryr sig om att den ena klyschan staplas på den andra.
Jag blir allergisk.
Eller vad sägs om dessa beskrivningar:

Döda tjejen:
”Det var en söt flicka med långt blont hår, ovalt ansikte och fylliga läppar…. och ögonskuggan hade samma färg som de stora blå ögonen . Maskaran kontrasterade starkt mot flickans bleka hy”
(
Ja. Maskara har sällan samma färg som hyn. Framför allt inte om man är död. Och alla dessa ovala ansikten – tänk att jag själv aldrig tänker på dem. Fylliga läppar är en klassiker – kan man beskriva läppar på andra sätt kanske?)

”The Love interest”:
Hennes böljande (jag kräks) kastanjebruna hår (kräks igen) låg lätt oordnat över axlarna men det gjorde henne bara ännu attraktivare i hans ögon. För övrigt var hon klädd i sin vanliga lediga stil, en aning makeup , tunn linnekavaj, grön T-tröja och tajta svarta jeans, pärlhalsband och flera smala silverarmband som skramlade lätt när hon rörde högerhanden.”
(Är det viktigt att tröjan är grön?? Eller att kavajen är av linne istället för bomull? All denna ointressanta information. Och naturligtvis behöver ju den vackra kvinnan bara ”en aning” makeup. Kunde inte någon istället skriva att hon är ”spacklad som en transvestit”. Då hade det blivit lite intressant. Inget ontom transvestiter men de förstår vikten av ett läppstift)

Sorry Peter Robinson. Men jag vet inte om jag orkar läsa vidare om det inte blir lite bättre snart. Gubbar med gamla, nötta kvinnoporträtt klarar jag mig utan.
Återigen menar jag inte att jag kan göra det bättre själv – men han är ju ändå ett proffs.

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fler böljande, kastanjebruna hår och jag avlider

  1. Nilla skriver:

    Haha, vet precis vad du menar! Själv har jag allergi mot ‘långa slanka ben’. Dyker ett sådant par upp i en beskrivning av en kvinna så åker boken.

Kommentera

