Jag har längtat efter Jonas

Jag är nog kär i Jonas Gardell.

Hur många gånger har han inte fått mig att vråla av skratt? Och hur många gånger har inte det där skrattet ätits upp av okontrollerbara hulkanden när han får mig att inse hur sorgligt livet är. Och hur vackert.
Allt på samma gång.
Det är så genialt.

Ungefär så där känslosamt reagerar jag när jag läser GP:s tema om Hiv&Aids i söndagens tidning där de har en intervju med Jonas Gardell.

Jag skrattar när Gardell beskriver sig själv som ung i Stockholm:
”Pojken som inte kunde säga nej till något, det var jag som ung. Jag hade oerhört mycket sex och anledningen till det var att jag bockade och sa tack varenda gång någon visade minsta lilla intresse…jag hade mycket sex av ren artighet.”

Jag sätter skrattet i halsen när han berättar om hur hans mamma ringer och berättar när den första mannen har dött av aids i Sverige:
”I sängen hade jag då en tillfällig förbindelse, en amerikansk regissör osm jag hade raggat upp på filmhuset. Ett år senare var han död och jag insåg att jag låg med döden den natten då den första svenska killen dog i aids.”

Jag vill bara gråta när jag läser titlarna på de kommande tre böckerna:
Kärleken, Sjukdomen, Döden. Och då framför allt när Gardell berättar den första romanens nyckelmening:
Jag vill i mitt liv få älska någon som älskar mig.

I intervjun med Jonas Gardell förstår jag hur mycket jag har saknat honom. Det var så länge sedan jag läste en av hans böcker. Det var så längesedan jag såg honom på en scen.

Jag kommer kasta mig över bokprojektet Torka aldrig tårar utan handskar som i tre romaner behandlar just temat Aids. Dessutom kommer snart en TV-serie som baseras på böckerna. Plus att Gardell startar sin ståuppturné på Draken i Göteborg i November (tjoho!)

 

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag har längtat efter Jonas

  1. enligt O skriver:

    Det är en galet bra bok! Vill du låna kan jag ta med den på nästa bokträff.

  2. helenahellman skriver:

    Jag grät också när jag läste intervjun i GP. Han är så otroligt klok och formulerar sig så genomtänkt. Jag önskar jag hade samma förmåga.

  3. Nilla skriver:

    Hans böcker är verkligen underbara!

Kommentera

