Hej skrivande!

Ja, just det. Det var ju det där med min dröm. Mitt skrivprojekt. Min bestseller. (he, he)

Lika stolt som jag var i somras över att faktiskt ha skrivit ett manus, lika ovillig är jag nu att redigera det. Eller ja, ovillig är kanske inte rätt ord. Det finns två anledningar till att jag kommit av mig och faktiskt inte skrivit ett ord eller ens öppnat upp dokumentet på tre veckor(!).

1. Det första och kanske ganska självklara. Tid!! Skolstart, sjuka barn och galet mycket annat.

2. Min man (förlåt älskling…). Men han var den förste som skulle få läsa mitt manus, då, för ungefär tre veckor sedan.
Så läskigt, så utlämnande och så ovant att låta någon annan läsa vad jag skrivit. Även om jag filar på en ungdomsroman och inte något insiktsfullt självporträtt innebär det att någon annan ska titta in i vad jag skapat. Utlämnande som sagt.
Så han låg med Ipaden i sängen och började läsa dokumentet som jag skickat. Bredvid låg jag och låtsades läsa min bok. Tror till och med att jag då och då vände blad trots att jag inte ens tittade på sidorna. Kunde ju inte koncentrera mig på något annat än hans läsning av mitt skrivande.
Frustrerat väntade jag på att han i alla fall skulle läsa klart  första kapitlet. Herregud,  bara första sidan fortfarande! Hur långsamt läser han?
Jag tjuvkikade över bokkanten och studerade hans ansiktsuttryck efter eventuella reaktioner. Ser han inte väldigt trött ut? Ögonen trillar nästan igen!

Helt plötsligt stänger han ner Ipaden. Släcker ljuset. Lägger sig tillrätta för att sova. Inte nåt!! Inte ett ynka ord om vad han precis läst!!
Förbannad vänder jag mig demonstrativt om och vägrar svara på frågan ”Vad är det?”. För i helvete!!
Inte förrän vid konfrontationen dagen efter kryper det fram att han inte visste vad han skulle säga. Att han bara hade läst ett par sidor och inte visste hur han skulle kommentera. Förbannad tur att karln inte är lärare. Då måste man minsann ge respons när ungstackaren lyckats plita ner tre rader.
Två sidor…pff!

Så efter det tappade jag sugen. Trots att han nu läser för fullt och faktiskt gett bra och konstruktiv kritik. Men ikväll ska jag minsann. När barnen gått och lagt sig och mannen är ute med jobbet.
Då, mitt kära manus ska vi se om vi får någon ordning på dig!

Det här inlägget postades i Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hej skrivande!

  1. helenahellman skriver:

    Lämna det till mig! Jag ska ge dig de kommntarer du så hett eftertrktar.Det vore en ära att få läsa och fundera över det du skrivit! Kram

Kommentera

