Utflykt till Röhsska museet

En missade bussen.
En annan blev åksjuk på vägen in till stan och var tvungen att stiga av och kräkas.
En tredje höll sig tätt bredvid mig eftersom allt folk inne på Avenyn en fredag förmiddag var aningen läskigt.

Hyfsad start på sjuans utflykt till Röhsska museet…
Väl där försöker den desperata museipedagogen nästan vränga ut och in på sig själv för att få mina tonårstruliga elever att överhuvudtaget lyfta på huvudet för att uppmärksamma honom. Att svara på frågor är än mer omöjligt.

I pausen får jag reda på att han studerar till lärare och har redan bestämt sig för att han inte vill arbeta på skola. För honom är det just att arbeta som pedagog på museum som verkar rätt. Jag sitter där och funderar över varför det aldrig slagit mig. Vilket drömjobb!
Vem vill inte vandra runt bland alla vackra föremål på Röhsska eller coola utställningar på Världskulturmuseet. Ta emot grupper med skolklasser som man kör en sådan där fantastisk lektion med. En sådan där som man sällan har tid att förbereda i klassrummet annars.
Ingen rättning. Inga föräldrar som ringer. Inga utvecklingssamtal.
Suck!

På eftermiddagen släpper tunghäftan hos klassen något och de ställer faktiskt en hel del smarta frågor. I bussen på vägen hem är det ingen som  kräks och alla är glada och pratar och skrattar. Det känns som om vi haft en bra dag tillsammans och jag lärt känna dem lite bättre. Och de mig.
När de leende vinkar hej då tänker jag att jag tycker om dem. Jag ser fram emot att lära känna dem ännu bättre. Se vad som finns under de där osäkra och buttra fasaderna.

Då är jag lite glad att jag inte är museipedagog. Att jag får träffa mitt gäng på måndag igen.

Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

