Fragmentarisk läsning

Har en rejäl hög böcker bredvid sängen som jag aldrig verkar komma igenom…
Dels lyckades en otroligt trevlig telefonsäljare från Bonniers bokklubb övertala mig att bli medlem (hur dum får man vara ?? Även om hans Karlstadsdialekt var gudomlig…) så nu har jag i rask takt köpt tre nya (och alldeles för dyra) böcker jag egentligen inte ville ha. Allt för att kunna säga upp min prenumeration. De ligger där med sina färglada omslag och lyckas inte alls få mig lässugen.
Dels är jag så trött på kvällarna att om jag lyckas hålla ögonen öppna mer än tio minuter är det en prestation.

Den bok som får ett par, tre sidor (!) lästa varje kväll just nu är Nicole Krauss Det stora huset.

Trots min brist på fokus och sammanhang verkar den här boken ändå passa det där fragmentariska läsandet jag håller på med.
Även om jag inte har riktigt koll på vart historien är på väg så kan jag njuta av hur Krauss lyckas dra in mig i små, till synes oviktiga episoder som hon lyckas göra så intressanta. Jag bara måste läsa vidare en sida till för att få reda på hur det gick för den där fikusen som verkade fått någon bladsjukdom och sakta torkade ut.
Det är skönt att veta att även om jag kanske inte vet vad boken egentligen har handlat om när jag till slut läst ut den, har jag ändå några bra scener i minnet.

Sedan gillar jag att själva boken är uppbyggd runt ett föremål. Ett skrivbord. Vilken brilliant idé! Att skriva om ägarna till ett skrivbord.
Den idén ska jag sno någon gång…

Det stora huset

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fragmentarisk läsning

  1. Haha, jag blev så full i skratt. Jag blev också med i Bonniers Bokklubb pga trevlig försäljare. Men villkoren för att köpa böcker i klubben är dåliga. Jag skrev ett inlägg om det på min blogg: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se/2012/07/bonniers-bokklubb-ingen-klubb-for.html

  2. Halvbonden skriver:

    Jag såg en så häftig kortfilm en gång som ”handlade” om ett handfat. Man såg bara handfatet uppifrån i bild och så såg man hur de installerade det och senare hur någon tittade på ett graviditetstest över handfatet och så hörde man barnskrik och folk som plockade ut pillerburkar ur skåpet osv. Flera personers livsöden bara genom att se ett handfat🙂 Det var kul.

Kommentera

