7 steg till en bra struktur

Titta här på min härligt gröna (ja, fast det ser ju inte ni) anteckningsbok som jag köpte på bokmässan. Nu fyller jag den sakta men säkert med post-it lappar som ska bygga upp planeringen till mitt andra manus.

Här har jag skrivit ner sju viktiga delar som kanske behövs för att få en bra struktur och ett bra driv i sitt manus. Jag vet att det kanske verkar galet strukturerat och onödigt. Och det är det säkert för vissa som skriver. Men eftersom jag inte tycker om att efterarbeta och redigera är planering allt!!!
Lite struktur på manuset

Här är stegen jag har jobbat med:

1. SVAGHET OCH BEHOV – Vilka är huvudkaraktärerns svagheter? Vad har karaktären för behov. Vad måste hen få lära sig/förändra?
2. PROBLEM – Vad är det för problem som huvudkaraktären har och som hen måste lösa?
3. MÅL – Vad är huvudkaraktärens mål? Vad är det hen ska ta reda på? Lösa? Förändra? Hitta?
4. ANTAGONIST – Alla böcker måste ha någon slags antagonist/motståndare för att det ska skapas driv och dynamik. Men tänk inte att motståndaren alltid måste vara ond. Antagonisten ska vara någon som förhindrar huvudkaraktären att nå sitt mål, eller som (kanske ännu hellre) söker samma mål.
5. PLAN – Vad blir huvudkaraktärens plan för att försöka nå sitt mål? Som författare vet man ju förstås att planen kanske inte kommer lyckas så väl…
6. KONFLIKT – Någonstans i berättelsens mitt skall det uppstå en konfrontation, något som lyfter historiens intensitet. En konflikt. Denna stegras sedan fram till den slutliga konflikten. I en action-film skulle detta förstås vara fighten mellan det onda och goda, men i en romantisk film en mer sofistikerad uppgörelse mellan huvudkaraktären och antagonisten.
7. INSIKT – Efter konflikten måste huvudpersonen komma till någon slags insikt. Berättelsens trovärdighet och tyngd hänger mycket på den här insikten och hur den presenteras. Tänk på vilka svagheter och behov du gav din karaktär och vad karaktären har upplevt under berättelsens gång.

Det här inlägget postades i Bilder, Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 7 steg till en bra struktur

  1. Pernilla skriver:

Kommentera

