Michael Morpurgo om författarskap

Råkade fastna framför ett program på BBC om den brittiske författaren Michael Morpurgo tidigare idag. Han har skrivit i trettio år och har 120 böcker i bagaget. Mest känd är han för sina barn- och ungdomsböcker och alla har väl hört talas om  ”War horse”, en bok som utspelar sig under första världskriget och som blev filmad i regi av Steven Spielberg härom året.

Han berättade om sitt författarskap och om sitt skrivande. Han skakade bestämt på huvudet som svar på frågan om han hade mer fantasi än andra människor. Sin inspiration fick han från verkliga händelser i livet, riktiga människors berättelser eller situationer han bevittnat. Av dessa fragment skapade han sedan sin historia. Han menade att författarskap handlade om att hitta detaljerna och de intressanta händelserna i vardagen. En riktigt bra historia kan man hitta var som helst – på bussen, på nyheterna eller i kassakön på Ica.

Jag tror att om man skriver, oavsett om det är bloggar eller böcker, handlar det just om det, att vara uppmärksam. Det är då man får inspiration och uppslag till berättelser eller ämnen att skriva om. Jag tycker faktiskt att både bloggen och mitt skrivande i allmänhet har gjort att jag ser på världen lite annorlunda. Lite mer noggrant.

Han tog också upp en annan sak som fick mig att börja fundera.
Han planerade inte så noga hur boken skulle sluta innan han började skriva, det fick liksom komma av sig själv. Däremot var han alltid noga med att hitta berättelsens röst. Ur vems synvinkel skulle historien berättas? Hästens? Farfars? Den lilla flickan?

Jag har tänkt en del kring det där med berättarröst.
Vissa böcker har ju en sådan tydlig ton, en sådan stark röst. En stil som genomsyrar hela boken.
Det behöver inte alltid handla om vem som berättar historien utan mer om hur den ska berättas.
Det är svårt att skriva på ett unikt sätt. Men Michael Morpurgo fick mig att verkligen fundera över vilken röst jag vill att mitt nya skrivprojekt ska ha.
Inspirerande program!

Det här inlägget postades i Bilder, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Michael Morpurgo om författarskap

  1. Thereses jul skriver:

    Är riktigt glad över att jag hittade till din blogg. Håller på med en litet novellprojekt och det går så h i m m l a trögt. Fram tills jag hittade din blogg! Nu känner jag mig lite mer inspirerad och har fått lite fler tankar att arbeta kring. Tack!!

Kommentera

