Hur man planerar slutet på en novell

En novell ska ju ha en poäng. Ett överraskande slut.
Och hur får man till det då?

Att skriva en novell

Att skriva ett bra slut på din novell

När mina elever skriver noveller har vi pratat mycket om uppslag till idéer och hur de ska komma på bra slut på sina historier. Vi har utgått från tre modeller som de sedan i grupper har funderat kring. De kom upp med massor av bra skrividéer som förhoppnigsvis kan inspirera dem till att få till ett lite överraskande slut på sin novell.
Dessa teman kan kanske verka lite klyschiga, men å andra sidan går mina elever bara i sexan och dessutom kan man nog bearbeta innehållet och temat så att det kan blir både nytänkande och annorlunda!

Tema 1: Saker och ting är inte alltid vad de först verkar.
Huvudpersonen råkar ut för något ovanligt, hittar något annorlunda, träffar någon udda person. Allt pekar på att det ska vara på ett visst sätt men så visar det sig att det inte stämmer.
Några idéer från mina elever:
– Någon hittar en gömma med 50 000kr och drömmer om allt han/hon kan göra med pengarna. Till slut kommer det fram att pengarna är en dålig förfalskning och drömmen tar slut.
– När en flicka tar hem sin nya kompis börjar saker plötsligt försvinna hemma. Hon misstänker att kompisen stjäl. I slutet kommer det fram att det är hennes lillebror som tagit sakerna.

Tema 2: Allt kan förändras till det bättre.
Huvudpersonen är på väg till t ex en kompis, till jobbet, till skolan och genom tillbakablickar får man reda på något jobbigt, sorgligt, skrämmande som hänt. Men när huvudpersonen kommer fram så visar det sig att det inte alls var som man trodde.
Idéer från eleverna:
– En tjej är på väg till skolan och tänker på killen i klassen som förstörde hennes skor igår. När hon kommer till skolan ber han om ursäkt och säger att han gjorde det för att vara rolig och att han egentligen är kär i henne.
– En man ber en kvinna om hjälp och säger åt henne att följa med så att han kan visa henne vad som är fel. Det hela känns mycket obehagligt och hon följer efter honom genom korridorer och in i en mörk skrubb. Där stänger han dörren runt henne och låser in henne i mörkret. Sedan tänds ljuset och alla hennes kompisar står där och ska överraska på födelsedagen.

Tema 3: Att vakna upp ur en dröm
Huvudpersonen är arg, rädd, ledsen, förväntansfull, nervös inför något. Personen somnar men drömmer att hon/han vaknar upp och något konstigt och ovanligt inträffar. Sedan vaknar huvudpersonen på riktigt och upptäcker att det inte var sant.
Ideer från mina elever:
– En flicka sitter i väntrummet på ett sjukhus och vakar över sin döende lillebror. Vaknar och drömmer att läkaren kommer och berättar att han nu är frisk och kan åka hem. Vaknar av att sköterskor springer in och lillebror har dött (hemskt sorgligt!!)
– En pojke är ensam hemma och somnar i soffan. Drömmer att han vaknar av att någon är i huset. Något kommer närmare och närmare och när han känner händer på sin hals, vaknar han av att mamma står över honom och försöker väcka honom.

Lycka till!

 

Det här inlägget postades i Skrivövningar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur man planerar slutet på en novell

  1. bokmal73 skriver:

    Vilka bra idéer. Ibland försöker jag skriva noveller för byrålådan, så väldigt användbart inlägg .

  2. Anneli skriver:

    Vilka kreativa barn! Härligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s