Skriva för hand

Vad har Håkan Nesser, Barbara Voors och John Irving gemensamt?
Jo, de är ju författare så klart.
Men de är också författare som skriver sina manus för hand.
I en tid där man aldrig skriver något annat än inköpslistan för veckohandeln för hand, kan man ju undra hur någon orkar skriva ett helt manus med papper och penna!
Det tar lång tid att skriva för hand.
Ibland hör jag åsikten att skriva för hand ligger närmare hjärtat och blir mer personligt.
Hmm. Jag vet inte.

Min första idé skrev jag helt på datorn vilket fungerade bra, även om den just nu ligger i ide.
Min andra idé har jag börjat planera upp för hand, eftersom jag har en sådan härlig anteckningsbok jag vill använda. Så gör jag själva planen för hand.
Men det är rätt jobbigt alltså.
Inte för att det tar tid.
Utan för att jag knappt själv kan läsa vad jag skriver! Min handstil är förskräcklig!

Att skriva för hand

Att skriva för hand

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skriva för hand

  1. Halvbonden skriver:

    Nej usch, jag skulle aldrig kunna skriva gör hand. Jag gjorde det när jag gick i högstadiet för då fanns ju inte hemdatorer på samma sätt som idag (och jag skrev en väldigt lång ”roman” då). Men det blir ju hela tiden ändringar som man ska försöka få plats med i marginalen, och sedan när man vill ändra ändringarna måste man skriva om hela pappret. Och jag är nog så pass ombytlig att det blir allt för mycket ändringar för att det ska gå att skriva på det sättet. Det blir för mycket tid som går åt till att bara skriva om alla A4 papper.

Kommentera

