En intressant huvudkaraktär

Vad gör egentligen en intressant huvudkaraktär?
Jag har alltid älskat Sherlock Holmes.
När jag var ung fanns det inte ett särskilt stort utbud av spännande litteratur för unga. Jag hade växt ur Enid Blyton böckerna och hade slukat Agatha Christie. Det var då jag upptäckte Sherlock Holmes. Förutom en spännande intrig med en klurig upplösning på fallet, så älskade jag Sherlock själv.
Den där smarta gentlemannen med en mörk sida. Finess och klokhet i tävlan med överlägsenhet och missbruk.

Helt nyligen föll jag pladask för huvudkaraktären Camille Preaker i Gillian Flynns  bok Sharp ObjectsCamille är journalist och flyttar tillbaka till sin hemstad för att skriva om två flickmord. Hon är verkligen en anti-hjälte med många destruktiva sidor som läsaren sakta får en allt större insyn i. Jag älskade hur Flynn del för del lät läsaren ta del av Camilles mörker – alkohol och självskadebeteende. Man vet inte om huvudpersonen är ond eller god och hur stor del hon själv har i hela den olyckliga historia som långsamt vecklas ut. Just hur Flynn beskriver Camille har inspirerat mig väldigt mycket.

Finns det fler intressanta huvudkaraktärer?

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

