Protagonisten

I förra inlägget skrev jag om huvudpersoner i litteraturen jag tycker om. Protagonisten… huvudpersonen… hjälten.

Den karaktär vi läsare måste sympatisera med. Kanske inte alltid tycka om, men vi måste ändå alltid föstå hens handlingar och tankegångar. Huvudpersonen måste också vara någon vi kan se som en människa med en hel personlighet. Någon som kan hålla läsarens uppmärksamhet – när huvudpersonen blir trist stannar berättelsen.

Min bibel när det kommer till skrivande (och det är för att det är den enda bok jag har i genren) är John Trubys Anatomy of story – how to become a great storyteller Så här beskriver Truby vad som krävs för en lyckad huvudroll i en bok. (fritt tolkat av mig…)
– Huvudpersonen ska ha någon SVAGHET. Ofta är det det som får själva historien att rulla igång
– Huvudpersonen ska ha ett tydligt MÅL. Läsaren måste förstå vad protagonisten vill och vad det är han måste göra.
-Huvudpersonen får gärna vara lite MYSTISK. Ha en hemlighet eller något hen försöker dölja.
– Läsaren måste sympatisera med huvudpersonen, även om personen i sig kan vara ganska osympatisk. Därför är det viktigt att läsaren alltid får ta del av protagonistens MOTIV.
-Huvudpersonen ska genomgå någon slags FÖRÄNDRING. På något sätt måste personen utvecklas och kanske få en ny moralisk ståndpunkt.

Själv tycker jag att de här är tänkvärda drag att planera in när man skapar en huvudkaraktär. Givetvis finns säkert massor av andra anledningar till att vissa huvudpersoner i  böcker blir så fantastiskt omtyckta.
Har ni andra förslag?

Min egen huvudperson i mitt skrivprojekt då? Hur väl står sig han? Tja, han har definitivt en svaghet (osäkerhet, oförstånd) och han har ett mål (att skaffa sig ett mer spännande liv). Men mystisk? (problemet jag har är väl att han är mystisk för sin omgivning i boken men inte för läsaren.) Kanske något jag borde ändra??? Jag tror läsaren förstår hans motiv ganska väl (viktigt eftersom han blir mer och mer osympatisk allteftersom boken lider) och min protagonist förändring är själva essensen av manuset.(från osäker och snäll till självisk och hänsynslös)
Hur är era huvudpersoner?

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Protagonisten

  1. Det borde väl räcka med att huvudpersonen utvecklas för att läsaren ska vilja läsa vidare.

Kommentera

