Så lättprovocerad jag är

Jag läser engelska på distans och  kan inte låta bli att bli oerhört provocerad av vår  amerikanske föreläsare.
Har inget absolut inget emot amerikaner.
Däremot har jag svårt för trångsynta människor.

Hela tiden måste han slänga in kommentarer om hur vi svenskar vill bli styrda av staten i vårt kommunistiska land. Han delar ut kängor till höger och vänster och gärna till britterna vars engelska ”ingen förstår i världen längre”. Han tycker att språket är ett utmärkt verktyg att döma människor. Träffar man någon som säger ”liksom” eller ”då va” kan man räkna med att personen är outbildad, fattig och opålitlig (!).
Irritationen stiger med varje föreläsning och numera har jag svårt att ta något han säger seriöst.

Så därför måste jag bara citera dowager countess of Grantham i mysiga Downton Abbey som äntligen är tillbaka
”I´m looking forward to see her again. She really reminds me of good English virtue.”
”Oh, I thought she was American.”
”Exactly.”

 

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Så lättprovocerad jag är

  1. Hanna Lans skriver:

    Och som den lilla korrekta typ jag är (ibland) måste jag genast påpeka att det heter ”looking forward to seeing …”

    Trist med en sådan lärare, kan man ens fortsätta läsa för en sådan? Fel måste ju alla kunna få göra och språk utvecklas åt olika håll. Snart är inte amerikansk engelska och brittisk engelska samma språk kanske?

    • MalinC skriver:

      Oops, ja, jag är ju inte färdigutbildad ännu…
      Snart är kursen klar och då har jag inte honom längre, men först ska jag lämna in min ”essay” och då ska jag minsann skriva vad jag tycker (och hoppas han inte underkänner mig : ))

  2. Halvbonden skriver:

    Vilken irriterande människa! Och sen undrar jag som står till vänster politiskt varför amerikanerna är så rädda för kommunism, för deras sätt att styra landet funkar ju inte särskilt bra heller, med den stor mängden fattiga som de har osv.

  3. Irriterande, men Lady Grantham är fantastisk!

Kommentera

