En liten klyscha kanske?

Åh, det finns inget värre än trötta klichéer.
Det är sådant som får mig att stoppa tillbaka en bok i bokhyllan igen (slänga den har jag fortfarande lite svårt för)
Allergisk!

Därmed är det inte sagt att jag själv är duktig  på att hitta på spännande och nyskapande metaforer och liknelser. Icke. Försöker bara undvika dem så gott det går…

Men att komma på liknelser är ju en hjärnstimulerande (??) skrivövning som kanske kan vara en trevlig sysselsättning en mörk höstkväll.
Idag sattes mina svenskelevers påhittighet på prov och de fick försöka komma på alternativ till vanliga metaforer och liknelser:

– Hon fick fjärilar i magen
Beskriv på ett annat sätt att någon blir nervös

– Han såg ut som ett åskmoln
Beskriv på ett annat sätt att någon blir arg

– Mannen gick som på små rosa moln
Beskriv på ett annat sätt någon som är lyckligt kär.

Nu måste vi ha is i magen.
Beskriv på annat sätt att vi inte ska oroa oss utan ta det lugnt.

– Allt gick åt skogen
Beskriv när allt går fel utan att använda svordormar

– Då trillade poletten ner.
Beskriv på annat sätt att någon förstår.

– Det var nära ögat.
Beskriv på annat sätt att något höll på att gå riktigt illa.

(är det övertydligt beror det på att det är direktkopierat från mitt arbetsblad)
Det är med metaforer är rätt kul (om än inte alltid i litteraturen) och vill ni hitta fler (massor!) exempel gå in här.

 

Det här inlägget postades i Skrivövningar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En liten klyscha kanske?

  1. Anneli skriver:

    Ja, klyschor är verkligen lätt att ta till men inte särskilt smart. Att hitta alternativ är både svårt och roligt. När man hittar något man gillar känns det väldigt bra.🙂

  2. saqer skriver:

    Intressant. Gillade länken också! Det hade varit kul att få se vad eleverna kom upp med, men det hade förstås krävt deras medlåtande.

    • MalinC skriver:

      De satt i grupper och jobbade och fick sedan ge förslag muntligt. Men det var väl inte nobelpristagarnivå direkt…Men de tänker ju annorlunda mot oss vuxna och lite glada skratt blev det!

  3. Hanna Lans skriver:

    Själv är jag trött på alla nypåfunna metaforer. Jag gillar våra gamla uttryck. Inte för att jag använder dem särskilt ofta, men jag använder inte krystade metaforer heller. Jag håller med Aqer, det skulle vara kul att få ta del av vad eleverna kom på!

    • MalinC skriver:

      Några exempel jag kommer ihåg om att vara kär:
      ”Att ha en kanariefågel som hjärta” (gulligt)
      ”Se rosa bubblor överallt”
      Att bli arg (killarnas specialitet):
      ”Se ut som en stor vibrerande näsborre” (he, he)
      ”Se ut som en atombombsexplosion” (flera i den genren…)

Kommentera

