Noveller borde vara populärt

Livet går på högtryck och föräldramöten, utvecklingssamtal och öppethuskvällar har avlöst varandra på jobbet och på barnens skolor i veckan. Pust!
Skrivandet och bloggandet hinns inte riktigt med…

Ska starta upp ett novellprojekt med mina sjuor nästa vecka och har varit på jakt efter noveller – både ungdomsnoveller och klassiker. Eftersom vår nystartade skola har dåligt med läromedel och jag söker största delen av informationen på nätet, trodde jag förstås att det skulle bli en baggis att hitta en drös med bra noveller. Men icke!

Naturligtvis förstår jag att mycket är upprättshovsskyddat. Med all rätt. Men jag hittar verkligen inget!! Däremot verkar i princip ALLT finnas på engelska. Vilket knappast hjälper mig just nu…
Därför tog jag mig till mitt lokala bibliotek i veckan. Tänkte att bibliotikarien skulle nicka igenkännande åt min förfrågan och plocka fram ett par bra samlingar. Istället irrade hon mumlande runt mellan hyllorna och skakade allt ihärdigare på huvudet. Tyvärr, noveller var det dåligt med. Till slut fick jag följa med in på lagret där hon lyckades hitta några dammiga upplagor med gulnande blad. Fay Weldon och Thomas Mann. Njae. De är ju tretton år…
Den halvtimma jag hade avsatt till biblioteksbesöket blev närmare två timmar när jag skyndade mig vidare till stadens större bibliotek. Men även här sa personalen:
– Noveller? Det är inte så ofta vi får den frågan. Det är inte så populärt.
– Populärt? Kanske inte, men mina elever ska i alla fall läsa dem!!!
Efter en stunds letande kom jag i alla fall hem med ett gäng böcker och har nu läst och valt ut lite trevligt!
Mina små trettonåringar ska få läsa lite ungdomsnoveller men också analysera lite klassiker som Hjalmar Söderberg, Strindberg och Dagerman.
Noveller borde vara populärt!

En bild från kortfilmen ”pälsen” efter Hjalmar Söderbergs novell.

20121124-195046.jpg

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Noveller borde vara populärt

  1. sökaren skriver:

    Tänker direkt på färdlektyr, de där små böckerna som man fick gratis av…någon? Där var det fina noveller.

  2. Novellix! Och så har Gilla Böcker gett ut två fina böcker av Ingrid Olsson. De har dessutom gett ut Het, erotiska noveller för unga…😉

  3. bokmal73 skriver:

    Jag gillar noveller, har läst en del från Novellix, och läst lite av Alice Monroe . Lycka till i letandet

Kommentera

