Något som gör mig lite glad

Någon slags humor har jag ju. Även om jag måste erkänna att den är väldigt låg, med tanke på att jag kan skratta så jag trillar ur soffan åt Americas funniest home videos.

Men det där med att läsa roliga böcker. Humorgenren. Det har aldrig varit min grej. Jag försöker tänka tillbaka på skojiga böcker jag läst och kommer ihåg två.
Berts Dagbok som jag och kompisen glatt fnissade åt i slutet av 80-talet. Egentligen för gamla för att läsa den typen av bok, men det var ju så nytt. Så kul!
Berts dagbok
Den andra boken jag kommer på är Mikael Niemis Populärmusik från Vittula där jag minns att jag nog skrattade högt ett par gånger.
För övrigt är det tomt på humorfronten… Av någon anledning har det inte riktigt lockat.

Nyligen fick jag boken Delhis vackraste händer av en kompis för att muntra upp mig (har nog gnällt lite väl mycket om min arbetsbörda…). Det gjorde mig genast på bättre humör! En humorbok kunde kanske lätta upp livet lite??
Så nu har jag på kvällarna skumpat bort tillsammans med den triste och frånskilde informatören Göran på hans ganska motvilliga bussresa i Indien. Även om bokens beskrivning av Indien är endimensionell och ganska platt, så njuter jag av bokens lätta, humoristiska stil. Jag som trodde att jag inte skrattade åt roliga böcker har faktiskt fnissat ett par gånger. Görans hysteriska reaktion på flickvännens gulliga ”Jag vill bli gammal tillsammans med dig” eller hans fumliga babbel om kalsonginköp med den snygga indiska manikyristen. Förutsägbart men trevlig. Man mår lite bra! Extra kul för att jag inte kan låta bli att föreställa mig den där småplufsige, medelålders Göran med sin bakåtkammade pagefrisyr exakt som min gamla klasskamrat M från högstadiet. Då skrattar jag extra mycket och tänker att Jaha, det är så där han har blivit. Han som var så snygg en gång…
Precis vad man behöver när man jobbar ihjäl sig!

Så verklighetsflykt kanske inte behöver bestå av stereotypa deckare, de kan med fördel vara historier med lite humor istället. Varför inte bli lite glad på köpet??!

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

