Hur många intellektuella gubbar behöver världen?

Igår såg jag mitt älskade Kobra. Kristofer Lundström är en klar favorit och fortfarande sådär lagom intellektuell och sexig på samma gång (även om han fått gubbmage).

Som alltid, bra, roliga och intressanta frågeställningar. Den här gången om hur samhällsklasser framställs på film. Själv är har jag alltid varit något av en sucker för socialrealism och brinner en del för klassfrågor så ämnet fascinerade mig.  Några klipp ur filmer som ”Svinalängorna” och ”Äta, sova, dö”(som verkar spännande).
Ett inslag handlade om inspelningen av Åsa Linderborgs ”Mig äger ingen” med Mikael Persbrandt i rollen som pappan. En bok jag har läst men inte minns så mycket av. Jag läste ”Svinalängorna” i samma veva och vet att den grep mig mycket starkare än Lindeborgs bok. Men säkert en sevärd film?

Där har vi ju en man som gärna vill vara intellektuell och sexig. Persbrandt. Oj, vad han stör mig. Har inte tänkt på det förut, men han pratar verkligen som alla andra macho-män på Dramaten. Högtidligt och släpigt på ett sätt som ska föreställa instiktsfullt och  intellektuellt. Som om de fortfarande håller monolog på scenen.  Persbrandt sällar sig till Dramaten-gubbar som Örjan Ramberg, Jarl Kulle, Thorsten Flinck, Tommy Berggren.

Kolla in hur Persbrandt ondgör sig över det ”heldöda” tvåtusen-talet (för allt var ju bättre förr) och håll med om att gubb-looken passar honom.

Persbrandt i ”Mig äger ingen”

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur många intellektuella gubbar behöver världen?

  1. Halvbonden skriver:

    Ja jag är inte heller riktigt ett fan av honom, jag tycker han är likadan i alla filmer. Då tycker jag att en sån som leonardo dicaprio däremot är lite mer varierad (jag kom inte på någon svensk). ibland tänker jag inte på att det är han som spelar filmen för att han går in i rollerna. Som i Shutter island tex, eller Aviator där han har tvångstankar.

Kommentera

