A question of time

Enligt Bodil Malmsten krävs tre saker för att lyckas med skrivandet. Nummer 1 är:
”Sammanhängande tid för skrivandet och en fredad plats att göra det på.”
Ha! Inte så konstigt att skrivandet går trögt här hemma.
Än så länge har jag ingen fredad plats. Jag sitter i hallen och skriver till tonerna av skrikande (och skrattande) pojkar samtidigt som jag hukar för en flygande leksak eller har en kille i knät som också vill ”jobba på datorn”.
Och tid.
Tja, på julaftons natten vaknade jag med en sådan där stresspanik man kan få som gör att man omöjligt kan somna om.
Till och med på julaftonsnatt alltså!
Jag hade varit dum nog att titta efter om det fanns några nya uppgifter som skulle göras på  engelskakursen.
Det fanns det. Två stycken…och de fick mig att gråta lite. Och ligga vaken och fundera på hur i h-e jag skulle hinna med dem innan 7 januari.

Tid. Nej, den finns inte.
Därför har jag varken bloggat, läst andras bloggar, skrivit eller ens face-bookat den senaste tiden.
På ett sätt ganska skönt eftersom jag på min lediga tid ägnat all uppmärksamhet åt familjen istället.

Vad gäller de andra två sakerna som krävs för skrivande enligt Bodil Malmsten återkommer jag om det.😉

Det här inlägget postades i Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till A question of time

  1. Anneli skriver:

    Tid och prioritering tror jag! För tid har man ju inte i överflöd när man lever mitt i livet och det finns hur mycket som helst som måste göras. Familjen är en viktig prioritering som jag också gör väldigt ofta. Sedan är det ju också så att om man får en stund då och då för att göra det man älskar så blir man onekligen en lite goare och gladare mamma och fru🙂

  2. Lisa skriver:

    Tid och prioritering, naturligtvis… OM man vill komma någonvart med sitt skrivande ska man naturligtvis se över de delarna av sitt liv. För det första bör man kanske se över tidsaspekten. Om man gör det på ett tillfredställande sätt ar för det mesta också prioriteringsfrågan löst sig…
    Familj: Fru/man, pojk/flickvän, barn, mor/farföräldrar och allerhanda husdjur tar en oerhörd massa tid, se till att röja sådant ur vägen.
    Egendom: Allt som kan räknas som egendom, Hus, bil, kläder, prydnadssaker, bankkonton, pennor, ja, tii och med hygienartiklar… gör dig av med sådant, först då blir du en fri människa och kan förfoga fritt över dina kreativa tankar.
    Lidandet… alltså, det äkta lidandet, som man erhåller genom gediget sprit eller drogmissbruk, lite eller ingen sömn alls och stress med den efterlämnade familjen är sådana faktoret som kan (måste inte) främja författandet.
    Att tro att man kan vara en lycklig, glad och samtidigt förälder/äkta make/a är i mina ögon synnerligen naivt…
    Men man kan ju kanske skriva små trevliga saker ändå…

Kommentera

