Så gör Bodil Malmsten

Min bror gick in i bokaffären och frågade:
”Har ni en bok som heter Konsten att skriva av?”

Det skrattade vi gott åt på julafton när jag öppnade julklappen  med Bodil Malmstens bokSå gör jag – konsten att skriva (inte av). Även om jag kanske hade  behövt en bok som handlade om att skriva av… och faktum är att Malmsten förespråkar just den metoden. Att börja med att skriva av. Att härma sina favoritförfattare – innan man hittar sin egen stil.
Så gör jag- konsten att skriva

Så gör jag är precis så som titeln utlovar. Bodil Malmstens tankar om hur hon gör. Boken innehåller inga handfasta tips om hur man bygger upp en text eller skapar en lyckad mening. Istället finns där funderingar kring ord, kring skrivprocessen, kring läsande, kring skrividéer. Mer som inspiration än som råd.

Malmsten förklarar sitt sätt att skriva och ibland vad hon tycker fungerar bäst, men så fort orden och råden finns där på sidan är det nästan som hon ångrar sig och skriver i nästa mening hur viktigt det är att hitta sin egen väg. Att hon inte vill visa en enda rätt väg till skrivande.
De korta kapitlen blandar inspirerande anekdoter och citat från kända författare med konkreta idéer om t ex arbetsställning eller pluralformer. Inte för att tillrättavisa utan för att påpeka vikten av att vara medveten.

Den största behållningen av boken får jag i hennes personliga tilltalssätt, som om Bodil Malmsten vänder sig till just mig när hon berättar om skrivandets helvetesperioder och ångesten inför att lämna in manus till förlaget. Författaren blir inte en ouppnåelig gestalt utan en verklig människa med samma kamp och ångest i skrivandet som  alla vanliga, dödliga med skrivardrömmar (Hemngway skrev om en del av Farväl till vapnen 39 (!) gånger).
Konstigt nog är det när hon uttrycker svårigheterna med att skriva som jag finner inspirationen.

Det här är en bok att sträckläsa. Att bläddra i. Att återkomma till.
Det jag tar med mig är att inget av det man skriver ska vara en slump. Allt är ett val. Uttänkt. Övervägt.
”Gör vad du vill, men gör det bra!”

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Så gör Bodil Malmsten

  1. Hanna Lans skriver:

    Just det där skrivtipset att härma, tycker jag är ett av de sämsta jag någonsin hört. Att hitta sin egen röst, har jag svårt att tro att man gör på det sättet. Tycker jag läser det tipset på en massa ställen och varje gång blir jag irriterad. Jag bläddrade i hennes bok och tyckte den var vackert upplagd men att priset var alltför högt för den lilla text man faktiskt köpte. Skönt då att få ta del av andras tankar kring den! Och grattis till dig som fick den i present!

  2. MalinC skriver:

    Jag tror att det är oundvikligt att härmas – oavsett vad man gör. Allt har redan gjorts. Det man kan göra är att låta sig inspireras av det som är bra och lära sig av det. Det som kommer ut i slutändan får ju inte vara ett plagiat – då är det värdelöst – men en personlig tvist på sådant man tycker om. Jag gillade boken, men så gillar jag Bodil Malmsten mycket också!

    • Hanna Lans skriver:

      Precis, inspireras kan man ju definitivt göra! Har själv just avslutat en synnerligen dålig bok och skulle sätta mig och skriva på mitt manus nr 3 (självklart ett lyyysande manus) och kände att jag hade färgats av den dåliga boken. Jag kunde inte få ur mig en enda godtagbar mening. Fick raskt ta och bläddra några sidor i en bok jag tycker om, för att inspireras av den istället.

  3. bokmal73 skriver:

    Ha, ha, Konsten att skriva av; den va bra, och det kunde nog lika gärna varit min bror som frågat

Kommentera

