Varför är det så svårt att göra slut?

Plottar. Plottar. Plottar. Ho, ho, det är så kul!
Men så har jag kommit till de sista scenerna.
Nu måste alla bitarna falla på plats. Eller?
På något sätt vill jag få till ett slut som överraskar lite. Eller?
Alla karaktärer i boken ska väl också ha ett slags avslut. Eller?
Det måste inte sluta lyckligt. Eller?
Som ni ser lider jag stora kval. Varför ska det här vara så jäkla svårt!!?
(jag kan ju bara börja skriva nu och se vart det leder, men det var så jag gjorde sist gång och där är jag inte nöjd med slutet)

Jag har nämligen den där redaktörens ord i huvudet som tyckte att det kommer in så mycket lovande manus, men att hon har lust att slänga de flesta i väggen när hon kommer till slutet. (Hjälp!) (För övrigt en läsvärd länk om att skriva slut)

Det här inlägget postades i Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Varför är det så svårt att göra slut?

  1. Hanna Lans skriver:

    Det går inte att komma till ”redaktörens ord” genom din länk!

    Själv tycker jag varken du behöver knyta ihop karaktärers avslut eller ha ett lyckligt slut. Jag älskar böcker som faller utanför ramarna! Överraskande slut kan dock vara bra. De ger ofta mersmak eller i alla fall att boken ligger kvar efter man läst slut.

  2. David A skriver:

    Nej, tror inte allt behöver knytas ihop, och slutet behöver inte vara lyckligt. Men ett bra slut är viktigt. (Bodil Malmstens Finistere har ett finurligt slut, men väger inte upp att stora delar av boken är lite tråkig. Allt innan slutet är också viktigt.) Har du inte åtminståne en övergripande ide om hur berättelsen ska sluta redan när du börjar?

    Många av de bästa filmerna jag sett slutar med att nånting nytt börjar, en ny historia som man inte får följa med på.

    • MalinC skriver:

      Jo, övergripande idé har jag allt. Men jag ändrar mig ofta lite på vägen… Jag gillar också när filmer och böcker inte knyter ihop allt. Tvärtom brukar det bara kännas konstlat och inte så trovärdigt. Jag älskar ett slut som hänger kvar i tanken några dagar när boken är utläst.

Kommentera

