Nu eller då? Hit eller dit?

Ja, så känner jag.
Har börjat skriva på mitt andra projekt. Men så blir jag tveksam.
Per automatik skriver jag i imperfekt (eller preteritum som det heter nuförtiden). Varför? Tja, ingen aning. För att det oftast är så??

Nu tänker jag att presens kan bli mer levande och direkt. Om man vill skapa en känsla av spänning kanske det kan förstärkas av att det händer NU!?

Kan inte bestämma mig…

Och den där berättarrösten sedan då…Har aldrig riktigt förstått mig på det där.
Vem berättar och hur. Visst. Men här verkar det som om oavsett vilken karaktär som har ordet – är det ändå jag och mina bekanta  formuleringar som knattras fram. (Hur kan det vara något annat!?!)

Knattrar vidare…

Det här inlägget postades i Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nu eller då? Hit eller dit?

  1. Hanna Lans skriver:

    Jag verkar alltid hamna i att berätta i presens. Nu har jag försökt ändra allt i mitt andra manus till att bli imperfekt (varför är det ändrat till preteritum tro, internationalisering?) för att det verkar vara så att man får mer cred för det. Rätt eller fel vet jag inte, men att skriva i presens verkar för många vara fel för att det är en modefluga och att imperfekt är det genuina vid romanskrivandet. Kör på det du känner dig mest bekväm med, då tror jag att historien berättas bäst.

  2. bokmal73 skriver:

    Ja, det är inte lätt, presens eller imperfekt, jag tycker det är svårt att bestämma. Men håller med om att det blir lite mer levande om man skriver i presens. Jag vill så gärna, gärna skriva, men hittar inte tiden och om jag hittar tiden känns det som jag ha klister i fingertopparna, blir liksom inte av. Hoppas det vänder snart… Lycka till med ditt nya projekt. Föresten, har du kollat in debutantbloggen, har nyligen hittat den, gillar den skarpt, inspirerande

  3. Kati skriver:

    Hej, är ny besökare här på din blogg och det här inlägget gjorde mig nyfiken. Visst är det så att det inte finns SÅ himla många böcker skrivna i presens, jämfört med imperfekt? (jag är sjuttiotalist så jag säger imperfekt 🙂 ) På ett sätt kan jag förstå varför, det ger liksom en annan känsla, jag kan inte riktigt beskriva den men det är mest en viss sorts böcker som använder den formen. Just det där med imperfekt, tredje person som något slags standard är ju något man ofta hör. Jag tror man ska skriva på det sätt som passar berättelsen bäst, det sätt som ger den känsla du vill skapa.

Kommentera

