Vad hände egentligen?

Sakta har det smugit sig på.
”Ni måste bara dokumentera sådan här händelser.”
”Det är viktigt att planeringen läggs ut på nätet så att föräldrarna kan se.”
”Skriftlig plan för alla elever som vi misstänker inte når målen.”
”Skriv planering och syfte för varje arbetsområde.”
”Visa vilka kriterier eleverna ska arbeta mot.”
”Åtgärdsprogrammen måste dokumenteras.”
”Föräldrarkontakten är superviktig!”

Tänk det fanns en tid när jag undervisade. Och när jag inte undervisade drack jag kaffe tillsammans med kollegorna i lärarummet.
Det var för tio år sedan.
Nu jobbar jag alltid på lunchen och när jag pratar med kollegorna gör jag det samtidigt som jag sneglar på datorn eftersom jag egentligen inte har tid för småprat.
Hur blev det så?

Läs Aftonbladets artikel.

förändringar i skolan

Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vad hände egentligen?

  1. Hanna Lans skriver:

    Himla trist. Men jag tror att det svänger snart. Katederundervisningen kommer tillbaka och med den kommer det äldre arbetssättet. Tror jag. Man kan kanske tänka sig att fler administratörer kommer in i skolan och fixar med er dokumentation så ni får göra det ni ska, undervisa. Man kan i alla fall få hoppas.🙂

  2. Suzanne skriver:

    SÅ SANN text !
    Jag jobbar i skolan som fritidspedagog sen drygt 20 år, och har sett vilken enorm skillnad det har blivit. Numera stressar mina lärarkolleger fram i korridorerna med något jagat, hetsat i blicken. Ingen går hem före kl 16.30-17.00. Alltid famnen full med papper eller böcker.
    Dokumentation, IUP, skriftliga omdömen…ALLT ska skrivas och formuleras för att godkännas och arkiveras.
    Vem läser detta om säg 5 år?

    Tycker om den tecknade bilden du har !

  3. Pernilla skriver:

    Word! För att inte tala om pedagogiska utredningar… Jag blev lärare för att jag älskar att undervisa, planera undervisningen och vara med mina underbara elever!

Kommentera

